دکتر حامد عطاردی

هفته سوم و چهارم بعد از جراحی چاقی (اسلیو یا بای پس معده)

هفته سوم و چهارم بعد از جراحی چاقی (اسلیو یا بای پس معده)

الان حدود ۲ هفته از عمل شما گذشته و احتمالا  از خوردن مایعات، آب مرغ،آب گوشت، دوغ، ماست خسته شده اید و آماده هستید در جلسه بعد از عمل شرکت کنید.

در این جلسه در مورد مواد غذایی مجاز در هفته سوم و چهارم صحبت خواهیم کرد:

شاید از خودتان بپرسید هدف از رژیم غذایی در ماه اول بعد از عمل لاغری مثل اسلیو معده یا بایپس چیست؟

منظور از رژیم غذایی در ماه اول بعد از عمل اسلیو یا بایپس معده ، رعایت یک سری نکات هنگام خوردن و آشامیدن بوده  تا به محل عمل شما (دوخت و دوزهای معده و روده) فرصت دهد که طی این یک ماه کاملا جوش خورده و مشکلاتی مثل درد، تهوع استفراغ و یا نشتی پیش نیاید.

1- مصرف آب بعد از جراحی های باریاتریک

مشابه دو هفته اول، در ادامه نیز شما بهتر است روزی یک ونیم تا دو لیتر آب بنوشید. حتما یک قمقمه آب برای خودتان تهیه کنید.اگر نوشیدن آب برای شما سخت است می توانید طعم آن را عوض کنید، یا همان دتاکس واتر آب طعم دار با تکه میوه درست کنید. آب خوردن متابولیسم شما را افزایش داده و اشتهای کاذب شما را به حداقل می رساند.

کاهش آب مصرفی می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • غلیظ شدن ادرار و افزایش احتمال تشکیل سنگ کلیه
  • غلیظ شدن خون و احتمال تشکیل لخته در عروق
  • غلیظ شدن ترشحات ریه ، تب و احتمال عفونت تنفسی

پس توصیه می کنم حداقل ۲ لیتر در روز آب بنوشید حتی اگر عمل جراحی چاقی را انجام نداده باشید.

2- سوپ میکس شده

دو هفته بعد از عمل اسلیو یا بایپس معده شما می توانید سوپ میکس شده استفاده کنید. این سوپ می تواند حاوی  مرغ، بلدرچين یا بوقلمون  با هویج و کرفس میکس شده (با کمی آب مرغ نرم و پوره و میکس شود و غلظتی شبیه ماست داشته باشد) باشد، هیچگونه ذره ای نباید در آن دیده شود.

برای خوش طعم کردن سوپ خود می توانید از نمک، ادویه مختصر، آب لیمو و آب نارنج هم استفاده کنید ولی به اندازه کم و مناسب.فعلا به سوپ خود حبوبات اضافه نکنید. سعی کنید چند قاشق مصرف کرده و کمی صبر کنید و مجدد استفاده کنید.هر دو ساعت می توانید چند قاشق میل کنید.

3- مصرف تخم مرغ

دو هفته بعد از بایپس و سه هفته بعد از اسلیو می توانید روزانه یک عدد تخم مرغ آب پز مصرف کنید، در ابتدا با نصف تخم مرغ شروع کرده و بعد به تدریج آنرا به یک عدد برسانید. تخم مرغ کالری بسیار کم (۷۰ کالری) داشته اما حاوی ۱۸ نوع اسید آمینه ضروری بوده که تماما جذب عضلات شما شده و فوق العاده سیر کننده است.

از بعد ماه اول می توانید نیمرو و املت با روغن بسیار کم درست کرده ونوش جان کنید. هر سن یا هر بیماری دارید مهم نیست؛ روزانه یک تخم مرغ کامل میل کنید.

4- مصرف میوه

از دو هفته بعد جراحی چاقی می توانید مصرف خود میوه ها را شروع کنید و دیگر مصرف مختصر آب میوه را هم که در دو هفته اول گفتیم بهتر است ادامه ندهید.  چون آبمیوه ها هرچند نوشیدنی های سالمی هستند ولی کالری بالایی دارند و به علت اینکه فیبر آنها هم هنگام آب گیری دور ریخته می شود اکثرا باعث یبوست می شوند.

در هفته سوم و چهارم شما میوه هایی مثل سیب، گلابی، هلو، شلیل و گیلاس را می توانید شروع کنید اما بهتر است در اوایل این میوه ها رنده شوند یا بدون شکر پخته شده و بعد استفاده شوند.از اواخر ماه اول می توانید بدون رنده کردن استفاده و خودتان بجوید، منتها باید تکه کوچک در دهان گذاشته و کامل آنرا بجوید و ریز کنید تا معده شما اذیت نشد.

نکته مهم:

مصرف خرمالو، انبه و آناناس بعد جراحی چاقی به علت وجود فیبرهای نامحلول و احتمال انسداد ممنوع است. بعد از یک سال و نیم بعضی از آنها را به صورت میکس شده و مقدار مختصر می توان مصرف کرد.

از بعد ماه اول حداکثر یک تا دو واحد میوه به عنوان میان وعده در ۲۴ ساعت می توانید استفاده کنید.

5- پودر پروتئین

بعد از عملهای جراحی باریاتریک مثل اسلیو و بایپیس معده خوردن پروتئین های مایع مثل شیک های پروتئین اصولا راحتتر از گوشت و مرغ تحمل می شود و مادامی که شما نمی توانید حدود ۶۰ گرم پروتئین را از مواد غذایی به دست بیاورید، بهتر است از آنها استفاده کنید.

در بیمارانی که قبل از عمل چاقی از گوشت و مرغ کم استفاده می کردند و یا تمایلی به مصرف گوشت و مرغ ندارند، توصیه می شود که از پودر های پروتئین به صورت منظم استفاده کنند.

در بیمارانی که تحت عمل بایپس معده و بخصوص مینی بایپس معده قرار گرفته اند نیز توصیه به مصرف روزانه و دائم از پودرهای پروتئین می شود.

با توجه به تنوع زیاد این محصولات، در تهیه پودرهای پروتئین حتما دقت کنید که شکر و کالری آن کم باشد. پیور پروتئین کارن با طعم موزی و شکلاتی یکی از بهترین پودر پروتئین های موجود است.

بهترین زمان مصرف این پودر ها تا یک ساعت بعد ورزش کردن است.

6- داروهای ضروری

  • کپسول کیسه صفرا از هفته دوم بعد جراحی چاقی باید شروع شده و هر ۱۲ ساعت بعد غذا تا ۶ ماه مصرف شود.
  • سه هفته بعد جراحی مکمل کلسیم باید شروع شده و روزی یک عدد مصرف شود.
  • آمپول نوروبیون ماه اول هفتگی و سپس ماهی یک عدد عضلانی
  • قرص مولتی ویتامین مینرال هم باید روزی یک عدد لااقل تا دو سال ادامه دهید و بعد از دو سال بهتر است یک روز در میان مصرف شود.
  • مولتی ویتامین مینرال مناسب هم باید انواع ویتامین ها را داشته باشد و هم لااقل حاوی ۱۰ میلی گرم آهن، ۱۵ میلی گرم روی و یک میلی گرم مس باشد.

داروهایی که قبل از عمل استفاده میکردید:

  • داروهای قلبی و فشار خون
  • داروی تیرویید
  • داروهای اعصاب

این داروها از فردای جراحی شروع شده و طبق نظر متخصصی که تجویز کرده باید ادامه یابد.

7- پیاده روی بعد از جراحی چاقی

از هفته دوم بعد جراحی چاقی سعی کنید روزی دو مرتبه و هر بار نیم ساعت در مکانی که سربالایی یا سرپایینی نیست با کفش مناسب پیاده روی انجام بدهید، بهتر است این نیم ساعت مداوم و فقط به قصد پیاده روی باشد نه خرید.

پیاده روی بدن شما را آماده می کند تا ۴ هفته بعد جراحی کم کم و به صورت سبک باشگاه ورزشی و حرکت های مقاومتی را شروع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای دکتر عطــاردی محفوظ می باشد | طراحی شده توسط دارکـــوب