دکتر حامد عطاردی

جراحی چاقی یا رژیم غذایی، کدام مناسب است؟

جراحی چاقی یا رژیم غذایی؟ رژیم غذایی برای لاغری

چاقی به عنوان یک بیماری مزمن، سلامت افراد را در معرض خطر قرار می‌دهد. افزایش وزن بیش از حد می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت نوع 2، فشار خون بالا و مشکلات تنفسی شود. برای رهایی از چاقی، افراد چاق به دنبال راه حل‌های مختلفی هستند.

دو روش رایج برای کاهش وزن، جراحی چاقی و رژیم غذایی هستند. هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. انتخاب روش مناسب برای هر فرد به عوامل مختلفی مانند شاخص توده بدنی، وضعیت سلامتی، عادت‌های غذایی و سبک زندگی او بستگی دارد.

در این مقاله بررسی خواهیم کرد که جراحی چاقی و رژیم لاغری، هر کدام برای چه کسانی مناسب و بهتر است. با دکتر حامد عطاردی همراه باشید.
جراحی چاقی

جراحی چاقی یا رژیم غذایی، کدام مناسب است؟

70 درصد چاقی به ژنتیک برمیگردد!

تقریبا 70 درصد چاقی وابسته به فاکتور های ژنتیکی می باشد و 30 درصد آن به عوامل محیطی برمی‌گردد، ولی با این تفاسیر برای بیمارانی که بی ام آی زیر 35 دارند ما معمولا جراحی چاقی را توصیه نمی کنیم و برای این عزیزان اصلاح الگوی زندگی را توصیه میکنیم که این اصلاح الگوی زندگی به دو عامل وابسته است:
  1. رژیم غذایی
  2. فعالیت های بدنی
جراحی چاقی معمولاً به افرادی پیشنهاد می‌شود که «چاقی شدید» دارند، که به عنوان داشتن شاخص توده بدنی (BMI) بیش از 35 تعریف می‌شود. افراد با BMI بین 30 تا 35 اگر با رژیم غذایی و ورزش نتوانسته اند وزن خود را به طور قابل توجهی کاهش دهند، ممکن است جراحی چاقی گزینه مناسبی باشد. هدف این نوع جراحی کوچک‌تر کردن معده است تا اشتهای فرد و همچنین مقدار غذایی که می‌تواند بخورد کاهش یابد.
اگر در دسته افراد با چاقی شدید قرار ندارید با رعایت چند اصل ساده می‌توانید به تناسب اندام دلخواه خود برسید. در ادامه به نکات کلیدی برای داشتن یک رژیم غذایی سالم و مفید برای کاهش وزن اشاره می‌کنیم.

چطور غذا بخوریم لاغر بشیم؟

دستورات و رژیم غذایی برای لاغری

دستورات و رژیم غذایی برای لاغری

درمورد رژیم غذایی برای لاغری و وزن ایده آل همان طور که در دین ما هم سفارش شده سعی کنید کارهای زیر را انجام دهید:

  1. یک رژیم غذایی مناسب باید شامل طیف متنوعی از گروه‌های غذایی اعم از پروتئین‌ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها، کربوهیدرات‌ها و آب باشد تا نیازهای تغذیه‌ای بدن به طور کامل برآورده شود.
  2. تا وقتی که احساس گرسنگی نکردید سراغ غذا خوردن نروید.
  3. زمانی هم که شروع به غذا خوردن کردید، چند لقمه قبل از اینکه سیر بشوید دست از غذا خوردن بکشید.
  4.  هر 3 وعده غذایی را به صورت متعادل میل کنید و هیچ کدام را حذف نکنید.
  5. در میان وعده ها از میوه استفاده کنید.
  6. هر وعده غذایی را سعی کنید لااقل 20 دقیقه طول بکشد.
  7. هر لقمه را سعی کنید 20 مرتبه بجوید.
  8. یکی از وعده های مهم صبحانه است حتما سعی کنید صبحانه تا قبل از ساعت 9 میل کنید.
  9. رژیم‌های غذایی بسیار کم‌کالری یا سخت، نه تنها اثربخشی پایدار در پی نخواهند داشت، بلکه می‌توانند عوارض سوئی بر سلامتی فرد برجای بگذارند.
  10. ترکیب رژیم غذایی با فعالیت‌های ورزشی متناسب، نقشی کلیدی در ارتقای اثربخشی و پایداری نتایج ایفا می‌کند.

با انتخاب یک رژیم غذایی مناسب و اصولی و با در نظر گرفتن نکات کلیدی ذکر شده، می‌توان به ارتقای سلامتی، تناسب اندام و کیفیت زندگی دست یافت.

ریزه خواری و چاقی

برای شروع کاهش وزن باید سعی کنید ریزه خواری را از بین ببرید، ریزه خواری یعنی مصرف پراکنده مواد غذایی فاقد ارزش غذایی یا همون هله هوله که سرشار از نمک شکر و چربی هستند مثل چیپس پفک شکلات بستنی و…. شما باید این مواد غذایی فاقد ارزش و چاق کننده را با میوه و سبزیجات جایگزین کنید.

خوردن آب کرفس و سرکه سیب تاثیر داره؟

در این مورد، اصلاح الگوی غذایی مهم تر است. اینکه ما بگوییم چی بخوریم تا لاغر بشیم؟ اشتباست، خیلی از چیزهایی که در شبکه های اجتماعی می شنویم مثل خوردن سرکه سیب و دم کرده تخم کتان و آب کرفس و… اینها تا موقعی که الگوی زندگی خود را اصلاح نکنید فایده ای ندارند.

جراحی چاقی مناسب چه کسانی است؟

اگر شاخص توده بدنی شما 40 یا بالاتر است، یعنی به چاقی شدید مبتلا هستید، جراحی چاقی گزینه‌ای ایده‌آل برای شما است. همچنین، اگر BMI شما بین 35 تا 39.9 است و از مشکلات مرتبط با چاقی مفرط نظیر دیابت نوع 2، فشار خون بالا یا آپنه خواب رنج می‌برید، جراحی می‌تواند راهگشا باشد. در برخی موارد خاص، افراد با BMI بین 30 تا 34 که مشکلات سلامتی مرتبط با وزن دارند و یا میخواهند خیلی زود وزن کم کنند نیز می‌توانند از مزایای این روش بهره‌مند شوند.

اما به خاطر داشته باشید که جراحی چاقی برای همه مناسب نیست. برای ورود به این مسیر، باید شرایط و دستورالعمل‌های خاصی را رعایت کنید. فرآیندی دقیق و کامل برای ارزیابی شما انجام خواهد شد تا مشخص شود که آیا کاندیدای مناسبی برای جراحی هستید یا خیر.

علاوه بر این، تعهد به تغییر در سبک زندگی نیز از ملزومات اساسی این مسیر است. شما باید آماده باشید تا پس از جراحی، عادت‌های غذایی و رفتاری خود را به طور دائمی تغییر دهید و به یک سبک زندگی سالم پایبند باشید.

چون همانطور که گفتم 70 درصد چاقی وابسته به عوامل ژنتیکی است و در بی ام آی بالای 35 طبق آخرین بررسی ها ورزش، تغذیه و حتی داروها حداکثر 10 تا 15 درصد وزن را کاهش می دهند و بعد از مدت کوتاهی این کاهش وزن دوباره برمی‌گردد اما با انجام جراحی چاقی به راحتی کاهش وزن و لاغری بدست می آید.

بررسی انواع روش های جراحی چاقی

جراحی لاغری به روش لاپاروسکوپی که سه نوع اسلیو معده، بای پس کلاسیک و مینی بای پس دارد، و همانطور که میدانید فقط برای افرادی توصیه میشود که شاخص توده بدنی بالای 35 دارند.

اسلیو معده: کاهش اندازه معده یک راه ساده برای محدود کردن مقدار غذایی است که می‌توانید در یک وعده بخورید و باعث می‌شود سریع‌تر احساس سیری کنید. اما هدف دیگری نیز دارد: میزان هورمون های گرسنگی که معده شما می تواند تولید کند را کاهش می دهد. این به کاهش اشتها و هوس های شما کمک می کند و ممکن است به جلوگیری از تکانه هایی که باعث می شود افراد وزن از دست داده را دوباره به دست آورند، کمک کند. جراحی اسلیو معده یا اسلیو گاسترکتومی نیز، جراحی برای کاهش وزن است که شامل برداشتن قسمت بزرگی از معده است.

اسلیو معده

بای پس معده: عمل بایپس معده در دو نوع مینی و کلاسیک برای کاهش وزن انجام میشود. در طی جراحی بای پس معده، پزشک تغییراتی در معده و روده کوچک شما ایجاد می کند تا نحوه جذب و هضم غذا را تغییر دهد.

بای پس معده

برای مشاهده هزینه انواع جراحی چاقی کلیک کنید. برای محاسبه شاخص توده بدنی (BMI) خودتان هم میتوانید از منوی بالای سایت اقدام کنید.

جراحی چاقی و رژیم غذایی مکمل هم

بعد از انجام عمل جراحی شما موظفید تا مدتی مشخص از رژیم غذایی خاصی پیروی کنید و برخی مراقبت‌ها و استفاده از داروها را مادام‌العمر ادامه دهید.

پس از جراحی چاقی، معده بیمار به زمان نیاز دارد تا با شرایط جدید سازگار شود. به همین دلیل، در رژیم غذایی در هفته‌ها یا حتی ماه‌های اول پس از عمل، باید از غذاهای خیلی نرم و آبکی استفاده کنید. به تدریج و با گذشت زمان، بیمار می‌تواند به مصرف غذاهای پوره ای و له‌شده و در نهایت، غذاهای سفت و رژیم غذایی طبیعی بازگردد.

پزشک و متخصص تغذیه، با ارائه یک رژیم غذایی متناسب با شرایط و نیازهای هر بیمار، او را در مسیر کاهش وزن ایمن و پایدار هدایت می‌کنند. این رژیم، به گونه‌ای طراحی شده است که ضمن تامین تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن، به حداکثر کاهش وزن ممکن دست پیدا کند.

با تعهد به رژیم غذایی و مراقبت‌های پس از عمل جراحی چاقی، می‌توان به نتایج مطلوبی در زمینه کاهش وزن و ارتقای سلامتی دست پیدا کرد.

 

مشاهده تصاویر و بیمارانی که جراحی چاقی نزد دکتر حامد عطاردی انجام داده اند را در پیج اینستاگرام ما ببنید.

 انتهای مطلب جراحی چاقی یا رژیم غذایی/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای دکتر عطــاردی محفوظ می باشد | طراحی شده توسط دارکـــوب