دکتر حامد عطاردی

گفتگو دکتر عطاردی با مهر؛ افراد چاق 10 سال کمتر عمر می‌کنند

افراد چاق، عمر کم افراد چاق، مصاحبه دکتر حامد عطاردی با خبرگزاری مهر

افراد چاق عمر کمتری نسبت به افراد عادی دارند؛ دکتر حامد عطاردی فلوشیپ فوق تخصصی جراحی لاپاراسکوپی پیشرفته و یکی از برترین جراحان چاقی کشور با بیش از ۱۰۰۰ جراحی اسلیو معده و بای‌پس معده موفق در گفت و گو با خبرگزاری مهر از عمر حدود 10 سال کمتر افراد گرفتار چاقی خبرداد، متن مصاحبه بدین شرح است.

متن مصاحبه دکتر عطاردی با خبرگزاری مهر

چاقی و به ویژه چاقی مفرط یکی از مهم‌ترین معضلات بهداشتی و درمانی مهم جوامع توسعه یافته و در حال توسعه است، چرا که می‌تواند باعث عوارضی چون فشار خون، هیپرلیپیدمی، دیابت، سکته‌های قلبی و عروقی، کبد چرب، نارسایی قلبی، آپنه خواب، سرطان‌های مری، لوزالمعده، کلیه، رحم، پروستات و حتی پستان بعد یائسگی شود.

افراد چاق، عمر کم افراد چاق، مصاحبه دکتر حامد عطاردی با خبرگزاری مهر

تحقیقات در مورد چاقی

در یک مطالعه مشخص شده مرگ و میر افرادی که شاخص توده بدنی یا bmi عدد ۳۰ و بالاتر دارند، حدود ۱۰ سال زودتر از افرادی است که چاق نیستند.

تحقیقات نشان می‌دهد که افراد چاق ۳۷ برابر بیشتر از افراد با وزن نرمال در محیط کار با تبعیض و ظلم مواجه شده اند. همچنین افزایش BMI سبب کاهش سال‌های اشتغال فرد و میزان استخدام می‌شود.

 

افراد چاق و رژیم‌ غذایی

واقعیت این است که رژیم‌ غذایی سخت و مداخله در تغذیه حداکثر تا ۱۰ درصد وزن را کاهش می‌دهد و احتمال بازگشت آن نیز بسیار بالا است، به همین دلیل افرادی که از چاقی مرضی رنج می‌برند و در اصطلاح BMI بالای ۳۵ دارند باید از شیوه‌های جراحی برای کاهش وزن خود بهره ببرند.

برای این افراد با توجه به وزن بالا و فشاری که روی زانوها و سیستم تنفسی وارد می‌شود، نه تنها ورزش و سوزاندن کالری بسیار سخت و زمان بر است، بلکه باید بر اشتها و الگوهای هیجانی و غذایی خود نیز غلبه کنند.

 

افراد چاق و کاهش وزن

با توجه به اینکه هر ساعت دویدن ۱۲۰۰ کیلو کالری انرژی می‌سوزاند و باعث کاهش وزن حدود ۱۵۰ گرم می‌شود اگر فردی ۴۵ کیلوگرم اضافه وزن داشته باشد حداقل باید ۳۰۰ ساعت ورزش پرفشار داشته باشد و کالری بیش از حد روزانه هم مصرف نکند تا بتواند افزایش وزن خود را برطرف کند که این کار در افراد با چاقی مفرط بسیار سخت است.

 

افراد چاق و جراحی چاقی

جراحی چاقی از جمله عمل اسلیو معده و یا بای پس کلاسیک معده با کوچک کردن قسمت عمده معده باعث می‌شود بیمار با غذای مختصر و کالری روزانه معادل یک سوم کالری دریافتی گذشته خود سیر شود و در ماه اول حداقل ۲۵ درصد اضافه وزن خود را از دست بدهد که این به بیمار انگیزه و توانایی بدنی دو چندان داده و او می‌تواند فعالیت‌های ورزشی هوازی و غیر هوازی را به آسانی انجام دهد و بعد از حدود ۶ ماه لااقل ۷۵ درصد اضافه وزن خود را از دست می‌دهد.

افراد چاق و جراحی چاقی، اسلیو معده بایپس معده لاپاراسکوپی

عمر کم افراد چاق و شیوع سه برابری سکته قلبی

عمر کم افراد چاق؛ در یک مطالعه آماری نشان داده شده است که افراد چاق بیشتر از افراد معمولی در بیمارستان بستری می‌شوند و شیوع سکته قلبی در آنها سه برابر بیشتر از افراد معمولی است. حال اگر فرد دیابتی ۱۰ کیلوگرم وزن خود را کم کند میزان مرگ و میر در این قبیل افراد ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش می‌یابد به همین دلیل باید به موضوع چاقی آن هم در شرایط بی تحرکی قرنطینه به شکل جدی فکر کرد.

 

مرگ افراد چاق

متن مصاحبه دکتر عطاردی در خبرگزاری مهر

شایان ذکر است دکتر حامد عطاردی در چندین نوبت بعنوان به عنوان کارشناس برنامه‌های تخصصی در صدا و سیما حضور پیدا کرد؛ همچنین وی بعنوان سخنران در زمینه انتخاب روش جراحی چاقی مناسب در چهارمین کنگره بین المللی جراحی چاقی و متابولیک مطالب خود را بیان نمودند.

مطب دکتر عطاردی هم اکنون در تهران، میدان ونک، خیابان گاندی شمالی، خیابان صانعی، پلاک ۵۰، طبقه چهارم واقع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای دکتر عطــاردی محفوظ می باشد | طراحی شده توسط دارکـــوب