دکتر حامد عطاردی

سریع‌ترین راه لاغری شکم و پهلو چیست؟

سریع ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

می‌توانید تمام روز سرچ کنید، با کلیدواژه‌های مختلف فارسی و انگلیسی، از سایت‌های بزرگ و مهمی چون مرکز بهداشت و کنترل بیماری‌های آمریکا تا نی‌نی سایت که به ساختمان پزشکان کاربران ایرانی تبدیل شده و کاربران مختلف کلافه از رژیم‌های غذایی و دم‌نوش‌های لاغری و توصیه‌های مختلف سردرگم به دنبال سریع‌ترین راه برای لاغری هستند.

اگر شما هم به دنبال سریع‌ترین راه هستید، بگذارید صادقانه بگوییم راه سریع و معجزه‌آسا وجود ندارد دست از جستجو بردارید. هیچ بیماری حتی چاقی یک‌شبه و در عرض چند روز اتفاق نمی‌افتد، بلکه برایند تغییراتی آهسته و پیوسته است که به‌مرورزمان خود را نشان می‌دهد و برای چاقی هم همین‌طور، سبک زندگی ناسالم، کم‌تحرکی و عادات بدغذایی خواه‌ناخواه با شما تسویه‌حساب می‌کند.

در این مقاله از سایت دکتر عطاردی، می‌خواهیم سیر تا پیاز علت چاقی شکم را بررسی کنیم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید. بهتر است از صرف هزینه‌های گزاف مادی و معنوی و روش‌های عجیب و سریع دست برداریم و با موضوع واقع‌بینانه برخورد کنیم. قبل از جستجو برای سریع‌ترین راه لاغری شکم و پهلو، بهتر است بدانید که بدن انسان دستگاهی شگفت‌انگیز و بی‌نظیر است که تا آخر عمر همراه شماست و پس بهتر است با آن آشتی کنید و سعی کنید بدنتان را بشناسید از آن مراقب کنید و برای سلامتی آن، دوباره تلاش کنید.

علت چاقی شکم

ابتدا با علت چاقی شکم شروع کنیم تا در ادامه بهتر با ابعاد ماجرا آشنا شویم، چاقی را به‌عنوان یک علامت هشدار ببینید که می‌خواهد بگوید به بدن و سبک زندگی‌تان توجه کنید، این هشدار به شیوه‌های مختلف خود را نشان می‌دهد.

اما نکته مهم این جاست که چگونه این هشدار را ببینیم وقتی همه چیز به نظر طبیعی است؟ قبل از هر چیز به یک متر خیاطی و محاسبه شاخص توده بدنی و در کنار آن بررسی سوابق پزشکی‌تان نیاز دارید.

دور شکمتان را اندازه بگیرید دور شکم بیش از صد و نه‌سانتی متر یک علامت هشدار است و اما شاخص توده بدنی که می‌توانید در اینجا (قسمت محاسبه سایت دکتر عطاردی) آن را محاسبه کنید برای هر شخص متناسب با قد آن یک عدد منحصربه‌فرد وجود دارد، چاقی وقتی به مرز اضافه‌وزن می‌رسد تبدیل به یک آژیر خطر می‌شود که باید دراسرع‌وقت به آن توجه کنید.

شاخص توده بدنی بالای سی و پنج، یک علامت بسیار جدی است بخصوص که به همراه خود دیابت، فشارخون و کلسترول بالا هم می‌آورد که در برخی از افراد باتوجه‌به ژنتیک یا سابقه پزشکی‌شان اجتناب‌ناپذیر است.

اما چاقی برای بیان دو شیوه مختلف دارد:

چاقی احشایی: این چربی اطراف اندام مرکزی فرد (کلیه، لوزالمعده، روده‌ها) را احاطه می‌کند، یا چاقی گلابی‌شکل، در برخی افراد باتوجه‌به ژنتیک آن‌ها تمام چربی‌ها در ناحیه شکم، پهلو و باسن آن‌ها تجمع می‌کند و دارای اعصاب، سلول‌های خونی و رگ است.

تحقیقات و یافته‌های مختلف نشان داده است که چاقی سمومی در بدن تولید می‌کند از جمله ماده‌ای به نام سیتوکین‌ها که شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و انواع سرطان‌ها را افزایش می‌دهد، آسیب‌های ناشی از چاقی احشایی بیشتر از چاقی زیر جلدی است. چاقی زیر جلدی: این چربی زیر پوست می‌نشیند زیر پوست و به طور یکنواخت در سراسر بدن تجمع می‌کند، در بانوان رایج‌تر است، نرم بوده و به‌راحتی حرکت می‌کند.

در اینجا قصد داریم علت چاقی شکم یا چاقی احشایی را بررسی کنیم و سرنخ‌هایی به شما بدهیم تا با پیگیری آن‌ها در زندگی روزمره‌تان بهتر به جواب برسید.

  • غذا یا جویدن ده قاشق شکر

اگر از شما خواسته شود یک قاشق شکر بخورید قطعاً از خوردن آن اجتناب می‌کنید؛ اما کافی است سه روز یا یک هفته به بررسی میزان قندی که مصرف می‌کنید توجه کنید قطعاً  شگفت‌زده می‌شوید، مثل این می‌ماند که هر دو ساعت یکبار یک قاشق شکر را به‌راحتی قورت دهید.

غذاهای فراوری شده و انواع فست‌فودها، کیک‌ و شیرینی‌ها، نوشیدنی‌های شیرین (نوشابه‌ها و آب‌میوه‌ها) سرشار از شکر هستند، فروکتوز را جدی بگیرید، به‌خصوص که به‌عنوان ماده افزودنی در بیشتر مواد غذایی امروزی یافت می‌شود و بخش مهمی از صنعت غذایی است. کاری که انجام می‌دهد ساده است طعم بهتر طوری که مغز ترغیب می‌شود که دوباره بخورد حتی اگر به آن نیاز نداشته باشد، اما باعث کاهش حساسیت به انسولین می‌شود ماده مهمی که باعث جذب و هضم قند می‌شود و در نهایت هم تجمع چربی در دور شکم و پهلو که همانند یک بمب ساعتی است.

حتی آبمیوه‌های طبیعی که بدون قند و مواد افزودنی هستند سرشار از قند هستند، باورکردنی نیست اما 250 میلی‌لیتر آب سیب حاوی بیست و چهار حبه قند است، بنابراین همیشه توصیه می‌شود میوه را به طور کامل مصرف کنید. قندهای طبیعی و خوردن میوه به طور کامل نه آب آن را جایگزین مصرف شیرینی و تنقلات و میان‌وعده‌هایتان کنید، اگر کودکی دارید سعی کنید آن را به مصرف خشکبار و خرما عادت دهید.

تبلیغات رسانه‌ها همیشه این طور نشان می‌دهد که فقط نمک و چربی مضر هستد، اما باید گفت صنعت مواد غذایی بزرگ‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید، مواد غذایی فراوری شده و افزودنی‌های مواد غذایی، انواع آبمیوه‌های پاکتی و غیره با چاقی  شکم و پهلو رابطه مستقیمی دارند.

  • نوشیدنی‌های الکلی

اصطلاحی در علم پزشکی وجود دارد به نام شکم آبجویی! مصرف بیش از سه بار در روز نوشیدنی‌های الکلی، فرایند چربی‌سوزی را متوقف می‌کند و بخش عمدة چربی در شکم ذخیره می‌شود.

  • چربی‌های ترانس مفید اما مضرترین

آیا تابه‌حال به قوطی‌های روغن دقت کرده‌اید که با فونت درشتی می‌نویسند بدون چربی‌های ترانس، چربی ترانس ناسالم‌ترین چربی موجود در جهان است ترکیب چربی‌های اشباع نشده و هیدروژن، اما کاربرد این ترکیب در صنعت مواد غذایی چیست؟ طولانی کردن عمر مفید مواد غذایی بسته‌بندی‌شده به‌خصوص کیک و انواع کلوچه‌ها. این بار به برچسب مواد غذایی بیشتر دقت کنید؛ چراکه چربی‌های ترانس سبب مقاومت به انسولین ، بیماری‌های قلبی عروقی و چاقی شکمی می شود.

  • کم‌تحرکی. لطفاً هرطور شده حرکت کن

ساعت‌ها می‌توان درباره کم‌تحرکی مطلب نوشت و از خطرات آن گفت، اما کافی است بدانید کم‌تحرکی یکی از نتایج زندگی شهرنشینی و مدرن است و با روند تکامل و ژنتیک انسان‌ها در تضاد است.

تحقیقی که بین سال‌های 1988 تا 2010 در امریکا انجام شده است نشان می‌دهد که کاهش تحرک در زندگی امروزی و ساعت‌ها پشت میز نشستن در ادارات یا پای تلویزیون بودن  یکی ازعوامل اصلی چاقی شکمی در دنیای امروز است.

مشغله‌ها و شهرنشینی امروزی و وضعیت آلودگی هوا و معابر و کمبود فضاهای سبز، رغبت و انرژی برای ورزش‌کردن باقی نمی‌گذارد؛ اما باید بدانید که برای داشتن سلامتی بیشتر چاره‌ای جز ورزش‌کردن ندارید، با برنامه‌های ورزشی در خانه شروع کنید یا حتی ده دقیقه پیاده‌روی را به عادت روزانه تبدیل کنید در هر ساعتی از شبانه‌روز که باشد. با گذشت دو هفته بهتر متوجه اثرات آن بر روحیه و تناسب‌اندامتان می‌شوید.

  • پروتئین بهترین دوست بدن

رژیم غذایی حاوی پروتئین سبب افزایش سوخت‌وساز بدن ، احساس سیری و کاهش کالری دریافتی می‌شود، آن را در انواع حبوبات، گوشت قرمز،مرغ،تخم مرغ، ماهی و لبنیات بیابید و در مصرف آن کوتاهی نکنید.

  • باکتری‌های مضر یا مفید!

یکی از علل بیماری‌های چون دیابت نوع دو، بیماری‌های قلبی یا برخی از سرطان‌ها عدم توازن باکتری‌های موجود در روده بزرگ است که این توازن نامناسب علاوه بر ابتلا به بیماری‌ها سبب افزایش وزن و چاقی شکمی است.

  • استرس آشنای زندگی امروزی

(cortisol)  یا هورمون استرس توسط غدد فوق‌کلیوی ترشح می‌شود و میزان متعادلی از آن برای زندگی ضروری است؛ اما وقتی در اثر مسائل روزمره یا شغلمان، سطح ترشح آن بالا می‌رود سبب پرخوری و افزایش وزن در ناحیه شکم و ران می‌شود.

  • فیبر دوستدار شما

این ماده غذایی مفید در سبزی‌ها و میوه‌ها را بهتر بشناسید، در حفظ سلامتی و کنترل وزن بسیار مؤثر است، باعث احساس سیری و جلوگیری از ترشح هورمون‌های گرسنگی می‌شود و از طرفی مصرف آن در کنار وعدة اصلی سبب کاهش جذب کالری دریافتی می‌شود. عملکردشان  بر خلاف کربوهیدرات‌های تصفیه شده است، کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند نان سفید که باعث سیری کاذب و کوتاه‌مدت می‌شوند و مصرف آن‌ها فقط حجیم‌شدن معده را به دنبال دارد و فرد برای رفع گرسنگی معمولاً شروع به مصرف غذای بیشتر یا ریزه‌خواری می‌کند.

  • ژنتیک بازیگر نقش اصلی

ژن‌ها در چاقی و محل تجمع چربی‌ها نقش اساسی دارند و تغییر آن‌ها  غیرممکن است، علاوه‌برآن شانس برخی از افراد را برای ابتلا به دیابت یا انواع سرطان‌ها را بالا می‌برند. تحقیقی در سال 2014 انجام شد که به کشف سه ژن جدید منتهی شد که مستقیماً در افزایش اندازه دور شکم نسبت به باسن نقش دارند. بر عکس ژنتیک که در کنترل شما نیست سبک زندگی و عادات غذایی شما کاملاً به شما بستگی دارد.

  • شب‌بیداری‌ها

خواب کافی بین شش الی هشت ساعت در شب برای سلامتی ضروری است و خواب روز به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند جایگزین آن شود. مطالعات نشان داده بین بی‌خوابی و افزایش وزن ارتباط مستقیمی وجود دارد. اختلالات خواب به‌ویژه آپنه خواب و مشاغلی که شیفت شب دارند به افزایش وزن و چاقی شکمی منتهی می‌شود.

اگر به‌تازگی سیگار را ترک کرده‌اید به شما تبریک می‌گوییم، اما توجه داشته باشید که تنباکو بر میزان اشتها و تمایل به غذاخوردن تأثیرگذار است و افرادی که به‌تازگی سیگار را ترک کرده‌اند تمایل بیشتری به خوردن دارند به همین خاطر وزن آن‌ها بالا می‌رود. فشار عصبی ناشی از ترک سیگار و افزایش استرس و پرخوری ناشی از آن، بعد از سی یا نود روز از ترک سیگار طبیعی است و علت چاقی ناگهانی شکم و پهلو در برخی افراد است. بهتر است دراین‌خصوص با یک روانپزشک مشورت کنید.

همه این موارد در کنار پرخوری عصبی یا برخی بیماری‌ها مانند دیابت به داشتن اضافه‌وزن و چاقی شکمی منجر می‌شود؛ بنابراین قبل جستجو برای علت چاقی ناگهانی شکم و پهلو باید سبک زندگی‌تان را بررسی کنید تا بهتر به پاسخ برسید بازهم باید یادآوری کنیم که چاقی بیش از حد و اضافه‌وزن ناشی از سبک زندگی ناسالم افراد است.

بهترین درمان چاقی شکم

بهترین درمان چاقی شکم، آشتی با بدنتان و تغییرات تدریجی در سبک زندگی‌تان است، اگر غذاخوردن و پرخوری راهی برای مقابله با استرس و احساسات ناخوشایند تبدیل شده است بهتر است که با یک روانپزشک مشورت کنید.

با بدنتان آشتی کنید و سعی کنید آن را بشناسید، ابتدا سبک زندگی و نحوه غذاخوردنتان را بررسی کنید، آیا عادت دارید تندتند غذا بخورید یا همراه با غذا نوشیدنی و مایعات زیاد مصرف می‌کنید؟ یا عادت به کشیدن قلیان حتی اگر به‌ندرت و تفریحی باشد دارید؟ هرکدام از این عادات مضر برای سلامت دستگاه گوارش شما مضر هستند.

هرکدام از این عادات می‌تواند در افزایش چاقی شکم نقش داشته باشند، علاوه‌برآن کم‌تحرکی و غذاهای فراوری شده و انواع فست‌فودها دشمن سلامتی شماست. احتمالاً شما هم شنیده باشید که می‌گویند برای اینکه بدانید یک سوپرمارکت یا فروشگاه مواد غذایی دوست یا دشمن شماست به ویترین جلویی آنجا نگاه کنید اگر در ویترین جلویی مواد غذایی فراوری شده و شیرینی و مواد قندی چیده شده باشد بدانید که آنجا مکان مناسبی برای خرید نیست.

برای پیداکردن بهترین درمان چاقی شکم باید بدانید که هیچ ماده غذایی جایگزین نیاز شما به فیبر ، پروتئین و کربوهیدرات کاملی چون غلات نیست، بنابراین خرید و مصرف فست فود ها، غذاهای فرآوری شده و شیرینی جات علاوه بر هدررفت پول شما، سبب چاقی و افزایش وزن می‌شود که با خود شانس ابتلا به انواع بیماری‌ها را بالا می‌برند.

نکته آخر این است که سعی کنید سوخت‌وساز بدنتان را افزایش دهید و عضله‌سازی کنید، بهترین راه درمان چاقی همین است، ترکیب ورزش های هوازی مثل دویدن یا شنا کردن با ورزش‌های ایزوتونیک(قدرتی) و بعضی از مواد غذایی سوخت‌وساز بدنتان را افزایش می‌دهند و سبب مصرف چربی‌های ذخیره‌ شده بدن می‌شوند و با تبدیل آن‌ها به ماهیچه در بدن سلامتی و انرژی خود برای انجام فعالیت روزمره را دوبرابر خواهید کرد. برای تناسب‌اندام و نه‌تنها لاغرشدن شکم، داشتن عضلات بیشتر به معنای سوخت‌وساز بیشتر بدن است و با افزایش سن از بسیاری از بیماری‌های مفاصل جلوگیری می‌کند.

افزایش سن متابولیسم بدن را کاهش می‌دهد و سبب افزایش وزن می‌شود؛ اما هیچگاه برای ورزش‌کردن و تغییر سبک زندگی‌تان دیر نیست.

جراحی چاقی

جراحی چاقی در سال‌های اخیر، همانند جراحی‌های عمومی و قلبی رواج یافته و انواع مختلفی دارد، اما فقط بر روی دستة خاصی از افراد انجام می‌شود. در بین انواع جراحی چاقی برخی از آن‌ها به‌اصطلاح کم تهاجمی‌تر هستند و خطرات کم‌تری برای سلامت عمومی فرد ایجاد می‌کنند.

اما تشخیص اینکه آیا گزینه مناسبی برای درمان چاقی به شیوه جراحی هستید یا نه بر عهده پزشک جراح است، افراد زیر واجد شرایط برای جراحی چاقی هستند:

شاخص توده بدنی بالای سی و پنج یا بالای سی به همراه بیماری‌های دیابت نوع دو، فشارخون و چربی خون بالا که با درمان دارویی بهبودی نداشته است.

محدوده سنی بین ۱۵ تا ۶۵ سال و افراد مبتلا به بیماری‌های متابولیک و ژنتیکی با شاخص توده بدنی بالای ۳۲ که با ورزش و رژیم غذایی موفق به کاهش وزن و لاغری شکم نمی‌شوند. اسلیو معده یکی از روش‌های نسبتاً امن و موفق برای رهایی از چاقی شکمی است، باگذشت شش ماه الی یک سال فرد نتایج آن را شاهد خواهد بود. به زبان ساده می‌توان گفت در این روش بخشی از معده شخص جدا شده و از بدن خارج می شود و باقیمانده معده به‌هم‌دوخته وکوچک‌تر از اندازة قبلی می‌شود همین موضوع سبب می‌شود که فرد زودتر احساس سیری کند و حجم غذای کمتری را مصرف کند.

اسلیو معده علاوه بر کاهش وزن و لاغرشدن شکم در مدت شش ماه، سبب می‌شود برنامه غذایی فرد برای همیشه تغییر کند، در مقایسه با قبل بدن مواد معدنی و کالری کمتری جذب می‌کند و همین عامل سبب می‌شود که فرد به مصرف مکمل‌ها و مواد معدنی  لااقل به مدت دو سال نیاز داشته باشد و علاوه‌برآن چربی‌های ذخیره شده در بدن مصرف شوند. موفقیت این عمل به مهارت و تجربه جراح‌، سلامت عمومی بدن و تلاش فرد برای رعایت رژیم غذایی توصیه شده بستگی دارد.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم به علت چاقی شکم بپردازیم؛ هیچ راه یا نسخه‌ای جایگزین عادات غذایی سالم، مصرف پروتئین و فیبر، تحرک و مدیریت استرس نیست، با بدنتان آشتی کنید و صبور باشید و سعی کنید به‌مرور و با تغییرات کوچکی مانند آهسته غذاخوردن، مصرف آب نیم ساعت قبل از غذا ، کمتر مصرف‌کردن مواد قندی شروع کنید تا با هر قدم کوچک به‌سلامتی و طول عمر بیشتر نزدیک شوید.

اگر فکر می‌کنید غذاخوردن و مصرف بیش از نیازتان، راهی برای مقابله با استرس یا اضطرابتان است حتماً با روان‌شناس صحبت کنید، درصورتی‌که شاخص توده بدنی بالای سی دارید دراسرع‌وقت با یک پزشک صحبت کنید تا مناسب‌ترین روش برای جراحی را برای شما انتخاب کنید.

شما می‌توانید برای رزرو نوبت یا مشاوره با یک جراح باتجربه از طریق وب‌سایت، با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای دکتر عطــاردی محفوظ می باشد | طراحی شده توسط دارکـــوب