دکتر حامد عطاردی

ورزش بعد از جراحی چاقی

ورزش بعد از جراحی چاقی

معمولا بعد از اینکه افراد تصمیم می گیرند جراحی چاقی یا اسلیو معده را انجام دهند، با فواید و شیوه های مختلف این عمل آشنا می شوند. این سوال نیز برای آن ها پیش می آید که ​بهترین ورزش ها بعد از عمل اسلیو معده چیست؟ آیا می توانیم پس از جراحی چاقی فعالیت های ورزشی را انجام دهیم؟ بهترین ورزش بعد از عمل چاقی چیست؟ برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید.

مزایای ورزش بعد از جراحی چاقی

انجام فعالیت های ورزشی بعد از عمل اسلیو معده مزایای زیادی برای برای افراد به دنبال دارد. در ادامه به برخی از این مزیت ها اشاره خواهیم کرد.

1. کاهش وزن موثر

بر اساس پژوهش هایی که در این زمینه انجام گرفته است، افرادی که پس از انجام عمل اسلیو معده به انجام فعالیت های ورزشی پرداخته اند، وزن بیشتری را کم کرده اند. مهمترین مزیت انجام فعالیت های ورزشی بعد از عمل بای پس معده این است، که باعث چربی سوزی شده و از عضله سوزی جلوگیری می کند.همچنین انجام این فعالیت ها به افزایش قدرت استقامت بدن، کالری سوزی ماهیچه ها، کنترل قند خون و محافظت از استخوان ها کمک زیادی می کند.

2. بهبود سلامت روان

نکته ی دیگری که بر اساس تحقیقات ثابت شده است، افرادی که بعد از انجام عمل اسلیو معده به فعالیت های ورزشی می پردازند، اندورفین بیشتری در بدن آن ها ترشح می شود. با توجه به اینکه تولید اندورفین در بدن باعث شادی و نشاط می گردد باعث بهبود سلامت روان این افراد می شود.

معمولا افرادی که از چاقی رنج می برند بیشتر از دیگر افراد با مشکلات اضطراب و افسردگی دست و پنجه نرم می کنند. از این رو انجام تمرینات ورزشی بعد از جراحی چاقی موجب می شود که جریان خون مغز افزایش پیدا کرده و نوسانات خلقی فرد به میزان زیادی کاهش پیدا کند.

3. میزان ورزش بعد از جراحی چاقی

در ادامه موضوع بهترین ورزش ها بعد از عمل اسلیو معده قصد داریم به بهترین میزان برای انجام ورزش بعد از انجام جراحی بپردازیم. در ابتدای امر باید دقت کنید که میزان ورزش پس از انجام عمل جراحی باید توسط جراح شما مشخص گردد. این مقدار باید به اندازه ای باشد که فرد در هنگام انجام فعالیت های ورزشی دچار درد نشود.

افرادی که بعد از عمل در هنگام انجام فعالیت های ورزشی در ناحیه جراحی احساس درد دارند، یا به تنگی نفس دچار می شوند، همچنین افرادی که در ناحیه قفسه ی سینه خود احساس فشار دارند باید فورا تمرینات ورزشی و فعالیت های بدنی خود را متوقف کنند. مراتب امر را به پزشک معالج خود گزارش دهند.

بعد از انجام عمل اسلیو یا بایپس معده بدن افراد به مرور زمان با انجام فعالیت های ورزشی سازگاری لازم را پیدا می کند. بنابراین افراد می توانند بر اساس توانایی های بدنی خود با گذشت یک مدت زمان به شکل طبیعی با انجام فعالیت های بدنی سازگار شوند. پس از مدتی فرد بر اساس واکنش های بدنی بعد از جراحی می تواند مدت زمان ورزش خود را تغییر دهد. زمانی که بدن شما با انجام تمرینات ورزشی سازگاری پیدا کرد مقدار کالری سوزی بدن به میزان زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.

بنابراین لازم است در این فواصل با پزشک خود برای تنظیم رژیم غذایی مناسب و انجام تمرینات ورزشی مشورت نمایید. در نهایت پس از گذشت مدت زمان نسبتا طولانی تری از عمل جراحی نیاز بدن برای شدت و مدت زمان تمرینات ورزشی افزایش خواهد یافت.

ورزش بعد از جراحی چاقی

ورزش قبل از عمل اسلیو معده

نکته مهم در مورد بهترین ورزش ها بعد از عمل اسلیو معده، این است اگر بخواهید فرایند تمرین ها را بهتر و رو به جلو انجام دهید، بهتر است بسته به توانایی که دارید قبل از عمل فعالیت های ورزشی خود را آغاز کنید. انجام این فعالیت های ورزشی باعث می شود عملکرد بدن شما بهتر شود، به برخی از این فواید در ادامه اشاره می کنیم.

  • ارتقا و بهبود عملکرد ریه های در افراد
  • کارکرد قلب بهبود خواهد یافت
  • بیمار می تواند بعد از عمل مرحله ی ریکاوری را بهتر پشت سر بگذارد.
  • مهمترین فایده ورزش قبل از اسلیو معده این است که بیمار می تواند سریعتر به تمرینات ورزشی بازگردد.

فعالیت بدنی در ماه های اول بعد از جراحی چاقی

پس از انجام جراحی مطمئنا بیمار این سوال را مطرح می کند، که بهترین ورزش بعد از عمل اسلیو یا بایپس معده در ماه های اولیه چیست؟ پس از اینکه جراحی انجام گرفت، مهم است که افراد برای حفظ تناسب اندام خود یک برنامه ریزی منظم داشته باشند. به این دلیل که فرد پس از انجام جراحی کالری کمتری دریافت کرده و روند لاغری را به سرعت طی می کند.

بنابراین طبیعی است که بدن افراد برای تامین انرژی مورد نیاز خود شروع به سوزاندن عضلات و بافت های خود کند. نکته مهم اینکه بدن پیش از اینکه به سراغ چربی ها برود شروع به سوزاندن عضلاتی می کند، که فعالیت ندارند.

بنابراین اگر افراد در ماه های اولیه به ورزش نپردازند بدن از عضلات خود به عنوان منبع انرژی استفاده کرده و به سرعت از حجم و قدرت آن ها کاسته می شود.

در ماه های اولیه پس از عمل جراحی بای پس یا اسلیو معده به علت دستکاری ماهیچه های شکمی و بافت های چربی فرد در این ناحیه حساس شده و در وضعیت خاصی به سر می برد. بنابراین در ماه های اولیه برای ورزش بعد از عمل لاغری نباید گزینه هایی را انتخاب کنید، که تمرینات آن باعث درگیر شدن ماهیچه های شکم شود. بهترین ورزش برای اسلیو معده در ماه نخست پس از عمل جراحی انجام پیاده روی در مدت زمان و مسافت های کوتاه در سطوح غیر شیب دارمی باشد.

در دوره ۲ ماهه اول پس از جراحی بیمار بهتر است به انجام پیاده روی بپردازد، از انجام فعالیت های ورزشی سنگین نظیر دو میدانی، پرش، وزنه برداری و …. خودداری کنید.

با گذشت ۲ ماه از عمل جراحی می توانید مدت زمان فعالیت های ورزشی خود را به مقدار۳۰ دقیقه در روز افزایش بدهید. در کنار آن می توانید فعالیت های ورزشی پیچیده تر را انجام دهید. بهترین ورزش بعد از عمل اسلیو معده که پیشنهاد می شود  شامل شنا، دویدن آهسته،یوگا و رقصیدن می باشد. انجام این ورزش ها همانطور که به کاهش وزن کمک می کند باعث افزایش انعطاف پذیری و تناسب اندام در افراد نیز می شود.

ورزش 6 ماه بعد از جراحی چاقی

بهترین ورزش برای اسلیو معده با گذشت شش ماه چیست؟ افراد می توانند با گذشت شش ماه پس از انجام جراحی اسلیو معده به فعالیت هایی نظیر دوچرخه سواری، شنا، دویدن و تمریناتی از این قبیل بپردازند. انجام این فعالیت های ورزشی باعث می شود سیستم تنفسی فرد تقویت شده همچنین به طراوت و شادابی پوست افراد هم کمک زیادی می کند. در کنار آن افراد می توانند تمرینات با دمبل و دستگاه های بدنسازی که موجب تقویت بافت عضلانی می شود، انجام دهند.

در این فاصله زمانی بهتر است فرد در هفته دست کم چهار بار به انجام فعالیت های ورزشی بپردازد که مقدار فعالیت های بدنی در هر نوبت 45 دقیقه باید باشد. در فاصله ۳ تا ۶ ماه پس از عمل تقویت عضلات شکمی بسیار موثر می باشد. از جمله ورزش هایی که افراد می توانند در این دوره انجام دهند ورزش های هوازی، پلانک و یوگا است. افراد می توانند این تمرینات را چند بار در هفته در فواصل زمانی 45 دقیقه ای انجام دهند.

ورزش یک سال بعد از جراحی چاقی

بهترین ورزش ها بعد از عمل اسلیو معده پس از گذشت یک سال چیست؟ با گذشت یک سال از جراحی بیمار حدود ۷۰ تا ۹۰ درصد اضافه وزن  خود را از دست می دهد. ممکن است برخی از افراد فکر کنند با روند کاهش وزن دیگر نیاز به ورزش کردن نداشته باشند، که این یک تصور کاملا اشتباه می باشد. بعد از جراحی چاقی انجام فعالیت های ورزشی برای حفظ تناسب اندام به عنوان یک ضرورت به شمار می رود.

لازم است افراد در هفته حداقل چهار بار در مدت زمان های 45 دقیقه ای به فعالیت ها و تمرینات ورزشی بپردازند. پس از گذشت یکسال از عمل اسلیو یا بایپس فرد می تواند تمریناتی نظیر دویدن، دوچرخه سواری،شنا، کار با دستگاه های بدنسازی و یا لااقل پیاده روی را انجام دهد. مهم این است که هر کدام از این ورزش ها را که انجام می دهید به صورت منظم بوده و به عادت زندگی شما تبدیل شود و به مرور زمان در حد توان مدت یا شدت آنرا بیشتر کنید.

ورزش یک سال بعد از جراحی چاقی

فعالیت های بدنی که نباید انجام داد

نکته مهمی که در بحث بهترین ورزش ها بعد از عمل اسلیو معده چیست؟ این است که پس از انجام این عمل جراحی باید فرد از انجام برخی فعالیت های بدنی اجتناب نماید. در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد.

  • پس از عمل جراحی تا دو هفته فرد باید از رفتن به شنا، استخر و جکوزی پرهیز کند.
  • افراد باید تا پایان ماه دوم بعد از انجام عمل جراحی چاقی از بلند کردن اجسام سنگین، وزنه هایی با وزن بیش از دو کیلوگرم خودداری کنند.
  • به مدت ۲ ماه بعد از انجام جراحی افراد باید از انجام ورزش ها و فعالیت های بدنی که به صورت غیر مستقیم به شکم فشار وارد می کنند پرهیز کرده همچنین ورزش هایی مانند بالا و پایین پریدن، وزنه زدن و دویدن را نیز انجام ندهند.
  • انجام ورزش های سنگین مانند زومبا، کار کردن با دستگاه های ورزشی بدنسازی ۳ ماه بعد از عمل جراحی ممنوع می باشد.
  • تا ۲ ماه پس از انجام عمل جراحی بایپس معده بهتر است از انجام ورزش هایی مانند پیلاتس، تی ار ایکس، ایروبیک خودداری نمایید.

بهترین زمان برای انجام ورزش بعد از عمل اسلیو معده

در حقیقت ورزش بعد از عمل اسلیو معده در همان بیمارستان آغاز می گردد. با گذشت چند ساعت پس از عمل جراحی پرستاران به بیمار کمک می کنند تا به پیاده روی بپردازد. البته دقت داشته باشید این فرایند برای پیشگیری از لخته شدن خون در پاها، کاهش درد مختصر و تنفس بهترمی باشد. با گذشت زمان مسلما انجام فعالیت های ورزشی سنگین تر خواهد شد و فرد باید به انجام آن ها بپردازد.

بعد از عمل جراحی اسلیو تیم جراحی برای فرد یک برنامه ورزشی اختصاصی را تنظیم می کنند، از او می خواهند که این تمرینات را به شکل منظم انجام دهد. همانطور که در ابتدا اشاره کردیم بدن فرد بعد از انجام عمل به ریکاوری مشغول می باشد. بنابراین تمرینات ورزشی که برای این فاصله انتخاب می شود نسبتا سبک است. معمولا در این برهه ی زمانی تمرکز بر روی ورزش هایی مانند پیاده روی می باشد.

بعد از گذشتن 2 الی 4 هفته بر اساس شرایط و روند بهبودی بیمار برنامه های ورزشی تغییر می کند و اغلب تمرینات کششی به آن ها افزوده می شود. در این فاصله زمانی بیمار می تواند سرعت پیاده روی خود را افزایش دهد. با گذشت ۴ الی ۵ هفته بدن فرد بهبود کاما پیدا کرده و می تواند قدرت از دست رفته ی خود را بازیابی نماید. این زمان به عنوان بهترین شرایط برای پرداختن به ورزش های هوازی و کاردیو می باشد.

یکی از مشکلاتی که بعد از انجام جراحی اسلیو معده رخ می دهد، این است که افراد بر اثر کاهش وزن زیاد با شل شدن پوست مواجه می شوند. البته این عارضه برای همه ی بیماران اتفاق نمی افتد. مقدار شل شدن و افتادگی پوست در افراد متفاوت است، هر فرد بر اساس شرایط جسمی خود به این موضوع واکنش نشان می دهد. برای جلوگیری از افتادگی بیش از حد پوست فرد می تواند از یک رژیم غذایی مناسب به همراه انجام تمرینات ورزشی بهره ببرد.

سخن پایانی

همانطور که می دانید عمل اسلیو معده باعث می شود در سبک زندگی افراد تغییراتی ایجاد شود. انجام فعالیت های ورزشی بعد از انجام این عمل بسیار موثر است. یکی از مهمترین مواردی که باید به آن دقت شود انتخاب متخصص و مرکز درمانی است که باید این عمل جراحی را انجام دهید. انجام مشاوره ها و راهنمایی های بعد از جراحی بسیار تاثیرگذار می باشد.

شما می توانید برای انتخاب بهترین ورزش بعد از عمل اسلیو معده با دکتر عطاردی به عنوان متخصص در زمینه جراحی اسلیو معده مشورت کنید. این امر در تسریع روند بهبودی شما بسیار موثر می باشد.

سوالات متداول

1- آیا پس از جراحی چاقی انجام فعالیت های ورزشی مجاز است؟

برای انجام تمرینات ورزشی پس از جراحی اسلیو معده باید با جراح و پزشک متخصص خود مشورت نمایید. اغلب بعد از انجام جراحی برای جلوگیری از لخته شدن خون در پاها، بیمار با کمک همراه خود پیاده روی انجام می دهد. در ماه های اولیه بعد از انجام جراحی انجام فعالیت های ورزشی سبک توصیه می شود. دقت داشته باشید انجام فعالیت های شدید در ماه های اولیه بعد از جراحی می تواند منجر به خونریزی و آسیب به بخیه ها شود. بنابراین انجام فعالیت های ورزشی در این مدت زمان باید زیر نظر پزشک معالج انجام بگیرد.

2- چه ورزش هایی بعد از عمل بایپس معده آزاد است؟

بعد از انجام عمل بایپس معده انجام تدریجی ورزش ها ضروری است. افراد می توانند بعد از انجام این جراحی به فعالیت هایی نظیر پیاده روی، شنا و یوگا بپردازند.

3- آیا پیش از شروع فعالیت های ورزشی بعد از عمل اسلیو معده لازم است با یک متخصص مشورت کنید؟

پاسخ مثبت است. توصیه می شود افراد بعد از انجام این جراحی و قبل از اینکه فعالیت های ورزشی خود را شروع کنند با یک متخصص در زمینه تناسب اندام مشورت های لازم را انجام دهند. مراجعه به این متخصصان باعث می شود شرایط، محدودیت ها، نیازها و اهداف فرد مورد ارزیابی قرار بگیرد. سپس یک برنامه تمرینی مطمئن و متناسب با وضعیت فرد در اختیار او قرار بگیرد.

4- آیا ورزش برای کسی که جراحی لاغری معده را انجام داده است مفید می باشد؟

بله، افرادی که جراحی اسلیو یا بایپس معده را انجام داده اند با انجام فعالیت های ورزشی می توانند فرایند کاهش وزن خود را سرعت ببخشند. در کنار آن انجام فعالیت های ورزشی موجب می شود کالری سوزی و مدیریت وزن بهتر انجام گرفته و متابولیسم بدن هم بهبود پیدا کند. با انجام فعالیت های ورزشی پس از جراحی  می توانید به تناسب اندام رسیده و به تقویت سلامت قلب و عروقی کمک زیادی کنید.

5- کدام ورزش ها را پس از عمل بایپس معده نباید انجام بدهیم؟

برخی از فعالیت های ورزشی وجود دارند، که بلافاصله پس از جراحی بایپس معده باید از انجام آن ها اجتناب کرد، تا از آسیب دیدگی فرد جلوگیری شود. افراد نباید بعد از انجام این جراحی بلافاصله به فعالیت های ورزشی با سرعت بالا مانند دویدن، پریدن و … بپردازند. به این دلیل که سیستم گوارشی در حال بازسازی خود است و ممکن است تحت فشار قرار بگیرد.

از بلند کردن اجسام و وزنه های سنگین خودداری کنید، به این دلیل که امکان فشار آوردن به عضلات شکم و قسمت های جراحی وجود دارد. از انجام ورزش هایی که ناحیه ی شکم را هدف قرار می دهند بپرهیزید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای دکتر عطــاردی محفوظ می باشد | طراحی شده توسط دارکـــوب