دکتر حامد عطاردی

بعد از عمل اسلیو معده چی بخوریم؟

بعد از جراحی چاقی چی بخوریم؟

رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو را می توان مهمترین پارامتر تاثیر گذار در سلامت بیمار بیان کرد که می تواند اثرات بسیار زیادی در بهبودی وی نیز داشته باشد. بعد از عمل اسلیو معده شما باید برنامه غذایی خاصی را دنبال کنید تا در دوران نقاهت دچار آسیب ها یا عوارض خاصی نشوید.

برنامه غذایی بعد از اسلیو معده باید شامل مصرف مایعات یا غذاهای بسیار نرم و حریره مانند باشد و در آخرین مرحله بهبودی  غذاهای جامد یا دیر هضم به رژیم غذایی شما افزوده شود. اگر تصمیم گرفته اید تا برای کاهش وزن خود ازجراحی اسلیو معده استفاده کنید، احتمالاً از خود می‌پرسید که چگونه باید در دوران بعد از عمل برنامه غذایی جدیدی را دنبال کنم؟ به یاد داشته باشید آماده شدن برای زندگی پس از جراحی اسلیو معده با یک رژیم غذایی و سبک زندگی متفاوت می تواند برای شما هم هیجان انگیزه باشد و هم چالش هایی را به شما تحمیل کند.

رژیم غذایی قبل از عمل اسلیو معده

هدف اصلی از دنبال کردن یک رژیم غذایی قبل از عمل اسلیو معده و حتی سایر قسمت های سیستم گوارشی در واقع کوچک کردن اندازه کبد و تنظیم فعالیت این عضو قبل جراحی است. اگر شما چاق هستید یا از اضافه وزن رنج می برید به احتمال زیاد کبدتان دارای تجمع بسیار زیادی از سلول های چربی در داخل و اطراف آن است. تجمع بیش از حد چربی در اطراف یا درون بافت کبد باعث می شود تا جگر سیاه شما بسیار بزرگ تر از حد نرمال باشد.

از آن جایی که کبد انسان درست در کنار معده قرار دارد و آنزیم های بسیار قوی هضم کننده را تولید کرده و وارد سیستم گوارش می کند، اختلال در اندازه یا فعالیت آن می تواند اقدامات جراحی و عمل اسلیو معده را برای پزشک سخت تر کرده و ریسک انجام آن را مقداری افزایش دهد.

به همین دلیل برای آماده شدن بدن شما برای عمل اسلیو معده و حفظ سلامتتان در طول زمان جراحی، عمدتا پزشکان قبل از هر کاری رژیم غذایی خاصی را قبل از اسلیو معده به شما توصیه می کنند تا دو هفته قبل از تاریخ برنامه ریزی شده جراحی، بافت کبد کوچکتر شود و فعالیت منظم یا قابل کنترل تری داشته باشد.

رژیم غذایی قبل از عمل اسلیو معده یک برنامه غذایی است که مواد غذایی پر کالری همچون کربوهیدرات (برنج و نان)، سیب زمینی و ماکارونی در داخل آن کاهش می یابد. در این برنامه غذایی شما در درجه اول باید پروتئین بدون چربی، سبزیجات و مایعات کم کالری یا بدون کالری را مصرف نمایید. همچنین ممکن است در طول این رژیم عمدتا دو هفته ای پزشک یک مقدار کالری متناسب را برای شما معین کند که باید به صورت روزانه آن را از مواد غذایی مختلف دریافت نمایید.

دو روز قبل از جراحی شما باید در رژیم غذایی خود از خوراکی های بر پایه مایعات که عمدتا شامل شیک های پروتئین دار و بدون قند، آب گوشت، سوپ رقیق بدون رشته، آب، قهوه یا چای و بستنی های بدون قند استفاده کنید. در طول این 48 ساعت بهتر است از مصرف نوشیدنی های کافئین دار و گازدار خودداری نموده و یا حداقل آن را به کمترین میزان ممکن برسانید.

بعد از عمل اسلیو چی بخوریم؟

رژیم غذایی که باید بعد از جراحی عمل اسلیو نیز دنبال کنید به اندازه برنامه غذایی قبل از عمل بسیار خاص است. هدف از اجرایی کردن این برنامه ها  کمک و افزایش سرعت بهبودی در کنار جلوگیری از بروز عوارض جانبی برای بیمار می باشد.

با گذشت زمان، برنامه غذایی بعد از اسلیو معده بر اساس نیاز های بدن شما در دوران خاص پس از عمل تغییر می کند. بنابراین حتی بعد از بهبودی کامل می توانید به کاهش وزن ادامه دهید و در نهایت، وزن و شاخص توده بدن سالمی را تا مادام العمر برای خود حفظ کنید.

رژیم هفته اول تا چهارم

رژیم هفته اول

در اولین هفته پس از عمل جراحی شما باید رژیم غذایی حاوی مایعات شفاف و کم چرب را که در روزهای آخر و نزدیک به جراحی دنبال کرده اید را همچنان ادامه دهید. این کار به شما کمک می کند تا از عوارض بعد از عمل همچون خونریزی، نشت معده، اسهال، یبوست و کم آبی پشگیری کنید.

فراموش نکنید بدن شما برای بهبودی و بازگشت به حالت نرمال نیاز به زمان دارد که پیروی از رژیم مایعات در روز های اول به شما کمک خواهد کرد. طی هفته های اول براساس برنامه غذایی بعد از اسلیو معده شما باید نکات زیر را در جهت تسریع روند بهبودی در نظر داشته باشید.

  • مطمئن شوید که مقدار زیادی مایعات بنوشید.
  • از مصرف مایعات صنعتی یا حاوی شکر به شدت اجتناب کنید، زیرا شکر می تواند باعث سندرم دامپینگ شود. (سندرم دامپینگ یک بیماری ناشی از ورود سریع قند زیاد به روده کوچک است که می تواند منجر به تهوع شدید، استفراغ،اسهال، سبکی سر و تپش قلب شود.)
  • مصرف کافئین (قهوه و چایی) در دو ماه اول بعد از عمل منجر به ریفلاکس اسید معده و کم آبی بدن می شود. بنابراین باید در مصرف آن به صورت جدی اجتناب نمود.
  • مصرف نوشیدنی های گازدار حاوی شکر یا حتی بدون کالری همگی می توانند باعث ایجاد گاز و نفخ در دستگاه گوارش شوند. بنابراین بهتر است بعد از عمل و احتمالاً به مدت طولانی از نوشیدن آن ها اجتناب کنید.

رژیم هفته دوم

در هفته دوم پس از عمل جراحی اسلیو معده شما باید از یک رژیم غذایی کامل به صورت مایع استفاده کنید تا بدن بتواند مواد غذایی و ریز مغذی های مورد نیاز خود را به صورت کامل دریافت کند. در این دوره ممکن است احساس کنید اشتهایتان اندکی افزایش یافته؛ نگران نباشید چرا که  این کاملا طبیعی است.

اما هنوز امکان خوردن غذای جامد برای شما وجود ندارد، زیرا سیستم بدنی و دستگاه گوارش شما هنوز توانایی مدیریت یا هضم مناسب مواد جامد را ندارد. اگر در این هفته از مواد جامد استفاده کنید به احتمال بسیار زیاد منجر به استفراغ و بروز سایر عوارض خطرناک شود. در هفته دوم استفاده از مایعات و پرهیز از مواد غذای قندی و چربی به شما کمک می کند تا برای ورود به مرحله بعدی رژیم غذایی خود آماده شوید.

  • مصرف نوشیدنی های سالم بدون قند به ویژه در وعده صبحانه
  • همچنان از مصرف نوشیدنی های پرکالری، کافئین دار، گازدار و قندی به شدت پرهیز کنید.
  • استفاده از شیک های ساخته شده با پودر پروتئین
  • مصرف شیر بدون لاکتوز
  • خوردن پودینگ بدون قند و چربی
  • استعمال ماست بدون قند یا ماست یونانی ساده و بدون چربی
  • نوشیدن آب میوه بدون پالپ و رقیق شده با آب

رژیم هفته سوم و چهارم

در طول هفته سوم شما می توانید از غذاهای نرم و پوره شده استفاده نمایید، فقط به شرطی که تمام سعیتان را بکنید تا غذا را به آرامی میل کنید و غذا را به طور کامل بجوید. در صورت امکان حداقل 2۰ بار هر قاشقی را که در دهان خود می گذارید را بجویید و در دهانتان بچرخانید. برای آماده کردن پوره های غذایی باید از مواد غذایی بدون قند و کم چرب، مواد پروتئینی بدون چربی و سبزیجات استفاده کنید.

در این هفته نیز شما باید از مصرف غذا های ریز و جامد که حاوی مقادیر بسیاری بالای کافئین هستند به شدت خودداری کنید. مصرف غذاهای نرم و لطیف همراه با طعم ملایم یا بدون مزه برای شما مفید هست، زیرا ادویه ها ممکن است موجب به سوزش سر دل شود. در طول هفته سوم شما باید مصرف پروتئین را افزایش دهید و از این ماده در سبد غذایی خود به میزان بسیار زیادی استفاده نمایید.

اگر طعم پروتئین بدون چربی خالص را دوست ندارید، بهتر است از نوشیدن شیک های پروتئینی بدون قند یا خوردن روزانه تخم مرغ شروع کنید. در طول هفته سوم رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو شما باید از منابع غذایی زیر به صورت کامل و مقدار معین استفاده نمایید.

  • ماهی سفید پخته و پوره شده
  • تخم مرغ نرم یا آب پز شده نرم
  • سوپ رقیق و سوپ خامه ای بدون رشته ، ترجیحا میکس شده در مقادیر بسیار کم مناسب است.
  • پنیر
  • میوه های پخته شده در آب یا رنده شده که حرارت مختصر گرفته اند.
  • موز له شده
  • آووکادوی پوره یا له شده
  • ماست یونانی ساده

رژیم غذایی هفته پنجم و بعد از آن

اکنون که یک ماه پس از جراحی اسلیو معدتان گذشته است باید مژده دهیم که شما می‌توانید غذاهای جامد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. در طول این هفته شما باید مهارت‌ های جدیدی را در زمینه پیروی یا ایجاد سبک زندگی و تغذیه سالم ایجاد کرده و آنها را با قدرت کامل به کار ببندید.

همچون هفته های قبل شما همچنان باید از مصرف شکر و چربی، لبنیات پرچرب، غذاهای سخت هضم مانند استیک گوشت، سبزیجات فیبری و آجیل به صورت جدی اجتناب کنید. از آغاز هفته پنج برنامه غذایی بعد از اسلیو معده شما باید مواد غذایی زیر را به لیست خود اضافه کنید.

  • مرغ و ماهی خوب پخته شده
  • سبزیجات خوب پخته شده
  • سیب زمینی های شیرین
  • پنیر کم چرب
  • میوه
  • غلات کم قند

اکنون می توانید با خیال راحت از غذای جامد در برنامه غذایی خود استفاده کنید و از طعم مواد غذایی متنوع لذت ببرید. در هفته پنجم زمان آن رسیده تا شما برنامه غذایی جدید و معمولی خود را مدت زمان طولانی برنامه ریزی  کنید. به یاد داشته باشید مصرف غذا های پروتئینی، کم چرب و سبزیجات را طی رژیم غذایی خود در اولویت قرار دهید.

غذاهایی که باید به طور کامل از مصرف آنها پرهیز کنید شامل شیرینی ها و نوشیدنی های گاز دار است که استفاده از آنها می تواند مشکلات زیادی برای شما ایجاد کند. از هفته پنجم به بعد شما تقریبا باید همه مواد غذایی را در برنامه روزانه خود قرار دهید. تنها مواد غذایی خاصی برای شما منع می شود که ممکن است  باعث ایجاد علائم منفی در بدن شما شوند.

پس از آغاز این هفته به بعد غذاهای خود را عاقلانه انتخاب کنید و مواد مغذی مورد نیاز بدن را انتخاب کنید. خوردن ۴ وعده غذایی کوچک در روز به همراه حداقل ۲ تا ۳ میان وعده کوچک قطعا به شما کمک کند تا به برنامه خود پایبند باشید.

نکاتی بعد از جراحی چاقی

نکات مهم پس از جراحی اسلیو معده

با انجام جراحی اسلیو معده در حقیقیت پزشک ظرفیت و حجم معده را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد تا شما با خوردن حجم اندکی از مواد غذایی به سرعت احساس سیری کنید. بنابراین با انجام این عمل شما باید مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را در طی وعده‌های غذایی کوچک‌تر و غنی تر در طول روز دریافت کنید. بنابراین توجه به برخی نکات بعد از انجام عمل اسلیو معده باعث تسریع روند بهبودی شده و شما به سرعت می توانید سلامت جسمانی خود را بازیابی کنید.

  • از مخلوط کن یا غذاساز برای پوره کردن غذاها استفاده کنید.
  • حتما تفاوت بین گرسنگی (فیزیکی) و اشتهای کاذب(ذهنی/عاطفی) را تشخیص دهید.
  • پرخوری نکنید ، زیرا معده شما به مرور زمان می تواند مختصری متسع شود.
  • آهسته بجوید و آهسته غذا بخورید.
  • از مصرف کالری های غیر مغذی خودداری کنید.
  • از خوردن قندهای غلیظ اجتناب کنید.
  • از مصرف چربی های ترانس، غذاهای سرخ شده، فرآوری شده و فست فود اجتناب کنید.
  • با نوشیدن آب از کم آبی بدن جلوگیری کنید.
  • همزمان با خوردن غذا از نوشیدنی ها و آب استفاده نکنید.
  • مولتی ویتامین مینرال و مکمل های غذایی  را بعد از جراحی اسلیو معده زیر نظر متخصص تغذیه مصرف کنید.
  • پیاده روی یا انجام ورزش های دیگر مانند شنا، رقص و یوگا را شروع کنید .
  • از مصرف الکل اجتناب کنید زیرا جراحی اسلیو معده و سایر انواع جراحی های چاقی ممکن است اثرات الکل را افزایش داده و تسریع کنند.
  • بهتر است خوردن برنج بعد از عمل اسلیو را تا 3 ماه پس از بهبودی به تعویق بیندازید.
  • از مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن، آسپرین و ناپروکسن خودداری کنید مگر با نظر پزشک خود در موارد محدود و حداکثر چند روز

در کل بعد از جراحی چاقی از چه غذاها و نوشیدنی هایی باید اجتناب کرد؟

بعد از جراحی چاقی، باید از مصرف برخی غذاها و نوشیدنی ها برای حفظ سلامت و کمک به کاهش وزن خودداری کنید. به طور کلی، این موارد شامل موارد زیر می باشند:

1. غذاهای پرچرب

خوردن غذاهای چرب بعد از جراحی ممکن است باعث تهوع شود و برای موفقیت طولانی مدت در کاهش وزن مناسب نیستند. غذاهای سرخ شده و چرب، کره، شیر پرچرب و پنیرهای سفت را کنار بگذارید و به جای آن گزینه‌های کم‌چرب را انتخاب کنید. گوشت گاو بدون چربی، مرغ، بوقلمون و پنیرهای کم چرب را انتخاب کنید. خوردن بیش از حد چربی در رژیم غذایی می تواند باعث ایجاد احساس بیماری در شما شود و ممکن است منجر به سندرم دامپینگ شود.

پس از عمل اسلیو معده، از مصرف گوشت های پرچرب مانند بیکن، سوسیس، بولونیا و سالامی نیز به طور کامل خودداری کنید. این نوع گوشت ها نه تنها چرب و پرکالری هستند، بلکه به دلیل داشتن چربی غنی می توانند باعث مشکلات گوارشی شوند. خوردن گوشت های پرچرب می تواند منجر به ناراحتی بیشتر معده و اسهال شود.

غذاهای پرچرب

2. غذاهای با قند بالا

غذاهای با قند بالا می توانند سطح قند خون شما را افزایش دهند که می تواند باعث افزایش وزن و سایر مشکلات سلامتی شود. بسیاری از این گونه غذاها کالری بالایی دارند و ارزش غذایی کمی دارند. نمونه هایی از این غذاها که باید از آنها اجتناب کنید عبارتند از آب نبات، کیک، شیرینی، کلوچه، بستنی، نوشابه و سایر نوشیدنی های شیرین. مانند هر برنامه کاهش وزن، شکر و کربوهیدرات ها بیشترین غذاهایی هستند که بعد از جراحی کاهش وزن باید از آنها اجتناب کنید.

جدای از دلایل آشکار اجتناب از غذاهای پر قند در برنامه کاهش وزن، شکر فرآوری شده می تواند منجر به سندرم دامپینگ شود که به عنوان عدم تحمل بدن به غذاهای حاوی قند و چربی بالا تعریف می شود. این غذاهای پر قند و چرب به سرعت از معده به روده ها تخلیه می شود و باعث حالت تهوع، لکه بینی، تعریق، گرفتگی عضلات، ضربان قلب تند، سبکی سر و اسهال می شود.

غذاهای با قند بالا

3. خوراکی های بدون ارزش غذایی

از آنجایی که معده شما بعد از جراحی چاقی بسیار کوچک تر شده است، باید با انتخاب رژیم غذایی عاقلانه، تغذیه روزانه کافی دریافت کند. رژیم جراحی چاقی به معنای پرهیز از غذاهایی است که ارزش غذایی کمی دارند یا ارزش غذایی ندارند. این شامل شیرینی، چیپس و پفک، بستنی و.. است.

اگر این غذاها را بخورید، ممکن است در نهایت دچار سوءتغذیه شوید یا وزن خود را دوباره افزایش دهید. غذاهای مملو از شکر یا سرخ شده می توانند منجر به وضعیتی به نام “سندرم دامپینگ” شوند که در آن این غذاها پس از خوردن به سرعت در روده بزرگ ریخته می شوند. سندرم دامپینگ باعث ضعف، عرق سرد، حالت تهوع و احتمالاً استفراغ و اسهال می شود.

4. غذاهای خشک

غذاهای خشک و ترد پس از عمل اسلیو معده توصیه نمی شود زیرا هضم آنها دشوار است. از آجیل بو داده خشک، کراکر و چوب شور همگی باید اجتناب شود، زیرا اینها می توانند در معده یا روده انسداد ایجاد کنند. علاوه بر این، برخی از غلات خشک، مانند بلغور جو دوسر، اگر معده شما به طور کامل بهبود نیافته باشد، می تواند باعث تهوع و استفراغ شود. به غذاهای نرم تر و کمتر فرآوری شده که هضم راحت تری دارند، بچسبید.

همچنین پس از جراحی، دستورالعمل های غذایی به احتمال زیاد از شما می خواهد که مایعات و جامدات را جداگانه مصرف کنید. اگر غذایی خیلی خشک باشد، ممکن است قورت دادن آن مشکل باشد یا بعد از خوردن آن، ممکن است احساس کنید در مری شما گیر کرده است. سعی کنید غذاهای مرطوب را انتخاب کنید و قبل از قورت دادن آنرا کاملا بجوید.

غذاهای خشک

 

5. نوشیدنی های کافئین دار و گازدار

پس از عمل اسلیو معده باید از مصرف نوشیدنی های کافئین دار و گازدار خودداری کرد. این شامل قهوه یا چای کافئین دار، نوشیدنی های انرژی زا، نوشابه و آب گازدار است. کافئین می تواند باعث کم آبی بدن شود و خطر ابتلا به سندرم دامپینگ را برای کسانی که جراحی بای پس معده انجام می دهند افزایش دهد. نوشیدنی های گازدار ممکن است باعث نفخ و ناراحتی شوند.

6. الکل

مشروبات الکلی کالری بالایی دارد و به عنوان بخشی از رژیم غذایی پس از جراحی چاقی شما توصیه نمی شود. مانند هر مایع دیگری، نوشیدنی‌های الکلی فضای با ارزشی را در معده شما اشغال می‌کنند که باید در طول رژیم بعد از جراحی با غذاهای مملو از ویتامین‌ها و مواد معدنی پر شود.

علاوه بر این، پس از جراحی چاقی، الکل تأثیر بسیار بیشتری روی شما می گذارد. جذب الکل پس از جراحی به طور چشمگیری افزایش می یابد که می تواند منجر به مسمومیت شود.

نوشیدنی های کافئین دار و گازدار و الکل

کلام نهایی

پیروی و دنبال رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو و قبل آن می تواند برای بیمار بسیار مهم و حیاتی باشد تا وی از عوارض جانبی بعد از عمل در امان بماند. در دوره نقاهت پزشک غذاهایی که به شما اجازه می دهد تا مصرف کنید معمولا برای کمک به بهبودی بدن شما طراحی شده  است.  همچنین  این رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو به شما کمک می کند تا به مرور زمان یک سبک زندگی سالم غذایی برای خود انتخاب کنید.

در این بین انجام فعالیت های ورزشی منظم و مصرف مواد خوارکی حمایتگر می تواند  یک عنصر حیاتی مهم در کاهش وزن، بهبود سریعتر و کاهش عوارض جانبی بعداز عمل باشد.

سوالات متداول

  • چرا بعد از جراحی اسلیو معده باید مصرف مداوم داروهای مسکن و ضد درد را ترک کنم؟

    مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن، آسپرین و ناپروکسن بدون نسخه ممکن است پوشش طبیعی و محافظ معده شما را کاهش دهند.

  • چرا باید خوردن برنج بعد از عمل اسلیو را بعد از 3 ماه شروع کنم؟

    برنج یکی از مواد غذایی سخت هضم و سرشار از کربوهیدات یا نشاسته است که بعد از عمل اسلیو معده باید حداقل تا ۱۲ هفته از مصرف آن در برنامه غذایی خود اجتناب نمود. زیر استفاده زود هنگام برنج قبل از ۳ ماه بعد از عمل سبب احساس سنگینی و سیری ،بلع مشکل، تورم دستگاه گوارش، استفراغ و… می شود.

  • میوه های ممنوعه در رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده چیست؟

    سبزیجاتی همچون کرفس، کلم، ذرت، کلم بروکلی و مارچوبه در کنار میوه هایی همچون انواع توت ها و میوه های دانه دار نباید در ماه های اولیه پس از حراجی اسلیو معده توسط بیمار مصرف شود.

    مصرف مرکبات را ۳ ماه بعد از اسلیو معده می توان شروع کرد.

    خرمالو،آناناس و انبه تا یک و نیم سال بعد جراحی چاقی ممنوع است و بعد از آن به مقدار بسیار کم و به صورت میکس شده می توان مصرف کرد، چون فیبر های نامحلول داخل این میوه ها می تواند باعث انسداد شود.

  • بهترین میوه ها در رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده چیست؟

    استفاده از میوه های زود جذب همچون سیب، گلابی، خربزه، آووکادو و موز می تواند روند بهبود بعد از عمل را تسریع کند و در عین حال مواد مغذی مورد نیاز بدن را به میزان کافی تامین نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای دکتر عطــاردی محفوظ می باشد | طراحی شده توسط دارکـــوب