دکتر حامد عطاردی

آیا عمل اسلیو معده بهتر است یا بایپس؟

اسلیو برای شما مناسب است یا بای پس

از سؤالات پرتکرار و ثابت همه مراجعان برای جراحی چاقی، آیا عمل اسلیو معده بهتر است یا بایپس؟ جواب قطعی و سر راستی وجود ندارد، چون دستگاه شگفت‌انگیز بدن ما، پیچیده‌تر از آن است که بشود تصور کرد، اما شاید بهتر است جوری دیگری سراغ این پرسش و پرسش‌های مشابه آن به‌ویژه درباره عمل بایپس معده و ویژگی‌های یک دکتر خوب برای بایپس معده برویم. اول بپرسیم آیا واقعاً این عمل برای همة افراد ضروری است؟ آیا شما کاندید خوبی خواهید بود؟

در ادامه مطلب ما سراغ همین پرسش‌ها می‌رویم. در نهایت پاسخ این پرسش که آیا عمل اسلیو معده بهتر است یا بایپس؟ ما برای راهنمایی شما مزایای اسلیو و بایپس را در هر بخش عنوان می کنیم که شما با آگاهی بیشتر در مورد نوع عمل خود تصمیم بگیرید و در نهایت با نظر جراح خودتان  بهترین گزینه را انتخاب کنید.

جراحی چاقی راهی نجات‌بخش و امن  برای افراد با شاخص توده بدنی ۳۵ و یا بالاتر می باشد. همچنین اگر شاخص توده بدنی بالای 3۰ همراه با دیابت، فشارخون یا کلسترول بالا باشد، این جراحی گزینه درمانی مناسبی خواهد بود.

عمل اسلیو معده

عمل اسلیو معده یکی از شناخته شده ترین جراحی های چاقی در دنیا است که با روشی کاملا هوشمندانه و ظریف با کمترین بخیه و برش بر روی شکم انجام می شود.  با استفاده از دستگاه لاپاراسکوپی با پنج برش نیم تا یک سانتی روی شکم، معده شما توسط منگنه‌های تیتانیومی به هم دوخته و برش داده می‌شود واکثر معده از بدن خارج می شود، با حداقل درد و خونریزی! با این روش حجم معدة شما به یک‌ پنجم کاهش پیدا می‌کند و شکل معده شما مشابه آستین یا موز می شود و در طی شش ماه الی یک سال نتیجة کاهش وزن  و سایز خود را خواهید دید.

جراحی اسلیو و بای پس

معده موزی شکل

در نگاه اول این طور به نظر می‌رسد که جراح معده شما را به یک آستین یا یک موز کوچک تبدیل می‌کند، آیا معده برش داده می‌شود؟ بله، با استفاده از دستگاه لاپاراسکوپی با نهایت پنج برش نیم تا یک سانتی روی شکم، معده شما توسط منگنه‌های تیتانیومی برش داده شده و به هم دوخت می‌شود و از بدن اکثر معده خارج می شود، با حداقل درد و خونریزی! با این روش حجم معدة شما به یک‌ دهم حجم قبلی خود کاهش پیدا می‌کند، در نهایت بعد از شش ماه الی یک سال نتیجه کاهش سایز و کاهش وزن خود را خواهید دید.

وقتی فقط لاغری ملاک نیست

برای  انجام عمل اسلیو معده، فقط لاغری و کاهش وزن مطرح نیست، این روش برای تمام کسانی که نمی‌توانند از طریق ورزش و رژیم غذایی لاغر شوند یا اضافه‌وزن مفرط همراه با دیابت، کلسترول یا فشارخون بالا دارند استفاده می‌شود، سلامتی دوباره و رهایی از عوارض چاقی، دیابت و تناسب‌اندام تنها بخشی از مزیت‌های منحصربه‌فرد عمل اسلیو معده است.

اسلیو معده یا سلامتی دوباره

برای تمام افرادی که جراحی چاقی انجام داده‌اند، سلامت و کیفیت زندگی قبل و بعد جراحی قابل‌مقایسه نیست، با این روش حجم دریافت کالری و جذب قند به حداقل می‌رسد، هورمون‌های مرتبط با سیرشدن زودتر ترشح می‌شوند و به مغز می‌رسد. علاوه‌برآن، انجام مراقبت‌های پس از عمل، عادت به یک سبک زندگی سالم را برای شما به ارمغان می‌آورد.

زندگی سالم و سلامتی دوباره بعد از عمل اسلیو معده یعنی:

  • بهبود بیماری‌های دیابت، فشارخون، بیماری‌های قلبی
  • کاهش وزن سریع و ماندگار
  • بهبود توانایی حرکت و کاهش درد مفاصل
  • کاهش خطر سرطان و بیماری‌های مرتبط با چاقی
  • برطرف شدن مشکل نازایی
  • بهبود کیفیت خواب، مشکلات تنفسی و آپنه
  • بهبود کیفیت زندگی و روابط اجتماعی

مزایا و معایب اسلیو و بای پس معده

اسلیو یا بایپس معده

انواع جراحی چاقی در دو بخش کلی دسته‌بندی می‌شوند، جراحی محدودکننده حجم که میزان اشتهای فرد را نیز به حداقل می رساند و با نام رایج عمل اسلیو معده شناخته می شود و دستة دوم جراحی چاقی به روش سو جذبی که با دورزدن قسمت اعظم معده و حدود یک چهارم طول رودة کوچک میزان جذب مواد غذایی و کالری توسط بدن بیست تا چهل درصد کمتر  می شود که به آن عمل بایپس معده گفته می‌شود.

مزایای جراحی اسلیو

  • مسیر عبور غذا و داروها عین گذشته فیزیولوژیک باقی مانده و تغییر نمی کند.پس آنها از ابتدای روده باریک که محل اصلی جذب املاح معدنی از قبیل آهن،روی،مس واکثرویتامین ها است عبور می کنند.در نتیجه احتمال کمبود این مواد در طولانی مدت در اسلیو کمتر از بایپس معده است.
  • چون روده ها دستکاری نمی شوند احتمال چسبندگی و فتق داخلی آنها که در بایپس به میزان کم وجود دارد، در اسلیو تقریبا صفر است.
  • به علت اینکه مواد غذایی ابتدا در معده رفته و سپس از دریچه خروجی معده (پیلور) عبور می کنند و وارد روده می شوند، احتمال سندرم دامپینگ خیلی کمتر از بایپس است.
  • چون آناتومی گوارش تغییر نمی کند به راحتی می توان با آندوسکوپی کل معده را بررسی کرد و یا در آینده اگر سنگ مجاری صفراوی تشکیل شود بازهم با نوعی آندوسکوپ (ERCP) به راحتی می توان سنگ ها رو خارج کرد.

جراحی بای پس معده

انواع جراحی چاقی در دو بخش کلی دسته‌بندی می‌شوند، جراحی محدودکننده حجم که میزان اشتهای فرد را نیز به حداقل می رساند و با نام رایج عمل اسلیو معده شناخته می شود و دستة دوم جراحی چاقی به روش سوجذبی بوده که توسط منگنه های تیتانیومی معده به یک کیسه کوچک و بزرگ تبدیل شده سپس روده کوچک به کیسه کوچک معده با حجم یک دهم قبل به نحوی دوخته می شود که غذا وارد قسمت اعظم معده (کیسه بزرگ)و حدود یک پنجم طول رودة کوچک نشده و به این صورت  میزان جذب مواد غذایی و کالری توسط بدن ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر  می شود که به این روش بایپس معده گفته می‌شود.

بایپس معده، برای مبتلایان به چاقی مفرط نجات‌بخش است و علاوه بر کاهش وزن مناسب در مدت کمتر از یک سال، سلامتی و کیفیت زندگی فرد را از نو می‌سازد. جراحی بایپس معده، باعث بهبود بیماری های زیر می شود.

  • ریفلاکس معده به مری
  • بیماری‌های مرتبط با قلب و گرفتگی عروق
  • دیابت نوع 2
  • کلسترول بالا
  • فشارخون بالا
  • آپنه خواب

مزایای بایپس معده

  • بر خلاف جراحی اسلیو، هیچ قسمتی از معده یا روده از بدن خارج نمی شود پس اگر در آینده نیاز شد می توان کل جراحی بایپس را به حالت اول برگرداند (البته این کار می تواند باعث برگشت وزن بشود.)
  • احتمال برگشت وزن در بایپس حدود ۷ درصد بوده (دراسلیو ۱۵ درصد هست) که این به خاطر سوجذب بیشتر در بایپس است.
  • احتمال ریفلاکس معده به مری و سوزش سر دل و ترش کردن چندین سال بعد از جراحی در بایپس معده به ویژه نوع کلاسیک، بسیار کمتر از اسلیو و در حد صفر است. (این احتمال در جراحی اسلیو حدود ۲۰ درصد است.)
  • تاثیر بایپس معده به ویژه مینی بایپس روی کنترل و درمان دیابت و فشار خون از اسلیو بیشتر است.

بای‌پس معده یا اسلیو

هر دو از جراحی‌های شناخته شده و موفق برای رهایی از چاقی مفرط هستند، اینکه کدام بهتر است؟ به وضعیت سلامت عمومی و تشخیص پزشک بستگی دارد؛ برای مثال یکی از فاکتورهای تأثیرگذار ریفلاکس معده است اگر فردی مبتلا به ریفلاکس معده باشد یعنی علائم سوزش سر دل و ترش کردن بعد مصرف اکثر مواد غذایی داشته باشد یا در آندوسکوپی التهاب واضح مری دیده شود، روش بایپس کلاسیک برایش در نظر گرفته می شود. در نقطه مقابل اگر زخم یا پولیپ در معده باشد که نیاز به بررسی آندوسکوپی در سال های آتی دارد، اسلیو گزینه بهتری است.اما در کل هردو روش با مکانیسم های مشابهی (کاهش کالری دریافتی) باعث کاهش وزن می شوند.

در بای‌پس معده علاوه بر دوخت معده، بخشی از رودة کوچک نیز به معده متصل می‌شود، تفاوت در همین‌جا است. در این روش هم فرد بعد از گذشت شش ماه الی یک سال بیش از هفتاد درصد وزن خود را از دست می‌دهد، با مراقبت‌های بعد از عمل و تکرار رفتارهای سالم مانند آهسته غذاخوردن، ورزش و رژیم غذایی سالم مانند انواع پروتئین ها وسبزی‌ها در کنار کربوهیدرات تصفیه نشده، سلامتی دوباره و یک سطح دیگری از کیفیت زندگی را تجربه می‌کند.

هزینه جراحی چاقی

هزینه اسلیو یا بایپس معده، یکی از چالش‌های پیش روی افراد است، سلامتی دوباره و رهایی از عوارض چاقی آن‌قدر ارزشمند و گران‌بهاست که گاهی افراد فراموش می‌کنند چقدر زندگی بدون چاقی و عوارض آن می‌تواند لذت‌بخش باشد.  اسلیو یا بایپس با توجه به تجهیزات یک بار مصرف وارداتی ونیاز به مصرف غذاهای پروتئینی بعد جراحی ممکن است هزینه نسبتا بالایی داشته باشد، اما تمامی این هزینه ها در برابر هزینه‌هایی که بعداً باید بابت اضافه‌وزن و بیماری‌های مرتبط با آن پرداخت کنید، ناچیز است و قطعا در میان مدت و طولانی مدت به نفع شما خواهد بود.

جراحی اسلیو معده با بیمه آری یا خیر!

جراحی اسلیو معده با بیمه انجام می‌شود، بیمه‌ها معمولاً بخشی از هزینه معمولاً پنجاه تا هفتاد درصد هزینه را بر اساس فرانشیز اولیه برعهده می‌گیرند، مقداری که بیمه بر عهده می‌گیرد بین بیمه‌های پایه و تکمیلی، دولتی یا خصوصی‌بودن بیمارستان‌ها متفاوت است و به‌صورت دقیق نمی‌توان برایش عدد مشخص کرد. برای مثال بیمه تأمین اجتماعی بعد از انجام جراحی و تأییدیه پزشک معتمد معرفی شده مبنی بر اینکه عمل ضرورت دارد یا نه،‌بخشی از هزینه‌ها را به بیمار بر می‌گرداند.

برآورد هزینه‌های بستری بیست وچهار ساعته و جراحی، در کنار هزینه‌هایی که بابت متخصص تغذیه و داروها پرداخت می‌شود؛ بسته به هر شهر و سطح امکانات ممکن است متفاوت باشد و قیمت ثابتی برای آن وجود ندارد.

لیست زیر شامل مواردی است که باید در نظر بگیرید.

  • آندوسکوپی و پاتولوژی
  • سونوگرافی کامل شکم ولگن
  • آزمایش‌های مربوطه
  • ویزیت پزشک متخصص قلب، ریه و اکو و هزینه تست‌های مربوطه.

هزینه عمل هم بر اساس نوع عمل و بیمارستان  تقریباً و تا لحظه نگارش این مقاله، 70 الی 75 میلیون است که البته حدود 45 میلیون از این مبلغ صرف هزینه تجهیزات می‌شود. هزینه‌های داروهای قبل و بعد از عمل و ویزیت‌های بعد جراحی برای چکاپ  را نیز باید در نظر داشت.

بای‌پس معده

عمل بایپس معده، برای مبتلایان به چاقی مفرط نجات‌بخش است، علاوه بر کاهش وزن در مدت کمتر از یک سال، سلامتی و کیفیت زندگی فرد را از نو می‌سازد. بعضی از مزایای جراحی بایپس معده:

  • درمان ریفلاکس معده به مری
  • بهبود بیماری‌های مرتبط با قلب و گرفتگی عروق
  • درمان دیابت نوع 2
  • درمان کلسترول بالا
  • درمان فشارخون بالا
  • درمان آپنه خواب
  • کاهش وزن سریع و بهبود سلامت جسمانی

دکتر خوب برای بای‌پس معده

گشتن به دنبال دکتر خوب برای بایپس معده یا جراحی اسلیو، اولین قدم برای سلامتی دوباره است، جراحی چاقی بیشتر از هر چیز به مهارت یک فلوشیپ درون بین(لاپاروسکوپی) حرفه‌ای نیاز دارد. پس حتما ابتدا در داخل سایت نظام پزشکی با وارد کردن نام جراح خود از رشته فوق تخصصی او مطمئن شوید. (membersearch.irimc.org)

البته که یک جراح حرفه ای یا یک دکتر خوب برای بایپس معده  کسی است که تجربه کافی با دستگاه لاپاراسکوپی و مهارت برش‌های ظریف را داشته باشد، یکی از راه‌ها این است که با مراجعه به مطب و پرسش از بیماران قبلی، با مراحل انجام جراحی و تبحر جراح دقیق‌تر آشنا شوید.

اگر به دنبال اسلیو معده تهران یا دکتر اسلیو معده تهران، باشید با انبوهی از نام‌ها و تجربه‌های مختلف افراد روبه‌رو خواهید شد، پروسة انتخاب جراح معتمد و استفاده از امکانات درمانی بیمارستان‌های پایتخت، در کنار تلاش شما به انجام توصیه‌ها پزشکتان معنی می‌گیرد، این راهی دوطرفه است که بخشی از آن بردوش جراح و بخشی بر عهدة شما ست که زندگی خود را با عادات سالمی چون رژیم غذایی سالم بدون انواع شیرینی و فست فود، ورزش و تحرک بسازید.

سلامتی در یک‌قدمی شما.

در این مقاله به بررسی دو روش رایج جراحی چاقی یعنی اسلیو معده و بایپس معده پرداختیم، همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره شد آیا عمل اسلیو معده بهتر است یا بای‌پس؟ کاملاً به نظر جراح، ‌سلامت عمومی و وضعیت جسمی هر بیمار بستگی دارد.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر یا مشاوره به‌ویژه اگر در شهری غیر از تهران باشید، به سایت دکتر عطاردی مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای دکتر عطــاردی محفوظ می باشد | طراحی شده توسط دارکـــوب