دکتر حامد عطاردی

جراحی چاقی چیست؟ انواع جراحی چاقی معده

انواع جراحی چاقی معده جراحی لاغری بهترین روش عمل جراحی چاقی معده

با توجه به آمار وزارت بهداشت در حال حاضر 24 درصد مردم  ایران  به چاقی  36 درصد آنها به اضافه وزن مبتلا هستند.در حالی که افراد چاق در بیشتر مواقع می توانند با ورزش و رژیم لاغری به وزن نرمال برسند، بعضی اوقات افراد بسیار چاق چاره ای جز جراحی چاقی نخواهند داشت.

شما وقتی سراغ جراحی چاقی می روید که رژیم غذایی و ورزش دیگر برای کاهش وزن موثر نبوده و یا در حالتی که وزن بالا خطراتی جدی برای سلامت شما ایجاد می کند. برخی از روش های جراحی کاهش وزن، میزان غذا خوردن را محدود می کنند. برخی دیگر با کاهش جذب مواد غذایی و کالری کار می کنند و برخی از روش ها هر دو حالت را انجام می‌دهند.

جراحی چاقی یا جراحی باریاتریک چیست؟

جراحی چاقی (Bariatric surgery) یک نوع جراحی لاغری معده است که با نام جراحی کاهش وزن سریع هم شناخته می‌شود.این جراحی باعث کاهش حجم معده یا علاوه بر آن ، جذب مواد غذایی در دستگاه گوارش را هم کم کرده و سبب تغییر در رفتار خوردن و چربی سوزی بدن می‌شود. امروزه چاقی و مشکلات ناشی از آن، همانند ترمز بدقلق و دردسرسازی است که که چرخ جریان زندگی افراد را کند و سخت می‌کند.

فرق اضافه‌وزن با چاقی چیست؟ اضافه وزن به‌خودی‌خود وقتی در یک محدوده متناسب با قد فرد باشد، تا حدی عادی است، اما وقتی به‌ چاقی تبدیل شود زمینه را برای انواع بیماری‌ها فراهم می‌کند.

باید گفت که وزن مناسب یک موضوع نسبی و منحصر به هر فرد است، بنابراین وزن ایده آل و عدد طلایی وجود ندارد، یکی از بهترین معیارها برای سنجش وزن افراد، شاخصی است به نام شاخص توده بدنی یا BMI که تناسب قد و وزن فرد را می‌سنجد، این شاخص برای هر شخص متفاوت است، شاخص توده بدنی اگر بالاتر از عدد 35 قرار گیرد، شخص کاندید عملی به نام جراحی چاقی خواهد شد.

همیشه و همیشه تحرک کافی حتی اگر یک پیاده‌روی ده‌دقیقه‌ای باشد، رژیم غذایی مناسب و سبک زندگی سالم، کلید لاغری و داشتن اندام متناسب است، بنابراین قبل از هر اقدامی برای لاغرشدن یا جراحی لاغری، در سبک زندگی خود باید تغییراتی ایجاد کنید.

جراحی چاقی برای چه کسانی مناسب است؟

جراحی چاقی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر در حال بررسی جراحی چاقی توسط دکتر عطاردی هستید، قبل از اینکه بتوانید برای ارزیابی جراحی در نظر گرفته شوید، باید معیارهای خاصی را رعایت کنید. این معیار بر اساس استانداردهای جهانی ایجاد شده و توسط متخصصین کشور مورد تایید است.

  • شاخص توده بدنی (BMI) بیشتر از ۳۵ یا BMI بیشتر از ۳۰ همراه یکی ازعوارض مرتبط با چاقی، از جمله فشار خون بالا، دیابت نوع 2، آپنه خواب و چربی خون بالا.
  • برای محاسبه  BMI  وزن خود بر حسب کیلوگرم را دو مرتبه تقسیم بر قد بر حسب متر کنید.
  • ازاین ماشین حساب BMI مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها برای بررسی BMI خود استفاده کنید.
  • دکتر عطاردی معیارهای دیگری مانند سن و سلامت عمومی شما را ارزیابی خواهند کرد تا تشخیص دهند که آیا جراحی چاقی برای شما مناسب است یا خیر.

انواع جراحی چاقی

انواع روش های جراحی چاقی

رشته جراحی چاقی معده از بدو تولد تا الان مورد تهاجم و تاخت و تازهای زیادی قرار گرفته و در حال حاضر که به نوجوانی و بلوغ خود رسیده است.

الان دیگر بسیاری قدر و قدرت او را فهمیده‌اند و متوجه شده‌اند که با شاخص توده بدنی بالای ۳۵ نیاز به اهرمی قوی چون جراحی باریاتریک است و ورزش و رژیم به تنهایی چاره‌ساز نیست. به ویژه اینکه در دو دهه اخیر با تقویت صنعتی شدن (افزایش سیستم‌های حمل و نقل عمومی، تغییر شیوه زندگی و افزایش مصرف Fast food) این مشکل حادتر شده و کشورهای توسعه یافته نیز درگیر بیماری‌های غیر واگیر مثل چاقی شده‌اند.

در حال حاضر، سه نوع عمل برای رهایی از چاقی و مشکلات سلامتی ناشی از آن وجود دارد، یکی از این روش‌ها با کمترین آسیب و عوارض و نتیجه ی قطعی که ۷۰ درصد اضافه وزن افراد را کاهش می‌دهد، اسلیو یا بایپس معده است.

هر چند انواع جراحی‌های چاقی معمول و پرکاربرد در این خصوص معطوف به سه نوع عمل از جمله اسلیو معده، بای‌پس کلاسیک و مینی بای‌پس می‌باشد ما در ذیل در مورد آنها توصیح داده و اینکه کدام مناسب شماست را هم می‌گوییم.

  • اسلیو معده (Sleeve gasterectomy)
  • جراحی بایپس معده (ROUX-EN-Y gastric bypas)
  • بایپس امگا لوپ یا مینی بایپس
  •  (One anastomosis gastri bypass)

1. جراحی اسلیو معده

در حال حاضر بیشترین جراحی که در دنیا انجام می‌شود اسلیو معده است که بیشتر مردم و پزشکان آن را به عنوان نماد جراحی چاقی می‌شناسند. جراحی اسلیو طبق آمار جهانی در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد جراحی چاقی را در دنیا به خود اختصاص داده است.

چاقی معده، شاید عجیب به نظر می‌رسد، اما در جراحی اسلیو تمرکز بر روی این موضوع است، با این عمل معده برای لاغری حجم زیادی از معده برش داده و خارج می‌شود تنها 20 درصد از معده اولیه در حفره شکم باقی می‌ماند.

وزن افراد بعد از این عمل چاقی بین سی تا شصت کیلوگرم بر حسب اضافه وزن اولیه، کاهش خواهد یافت.

نمونه های جراحی اسلیو معده

مراحل قبل از عمل اسلیو

قبل از این عمل، بیهوشی توسط متخصص بیهوشی بیست دقیقه طول خواهد کشید، و مدت‌زمان عمل اسلیو ، به طور میانگین ۴۰ دقیقه  است. مراحل قبل از عمل معده اما باید به‌دقت طی شود تا جراح بتواند عمل را به بهترین نحو انجام دهد.

  • قدم اول انتخاب یک جراح ماهر و باتجربه در این زمینه است؛ چراکه هر خطایی در حین عمل جبران‌ناپذیر است.
  • قدم دوم آندوسکوپی و نمونه‌گیری از معده ، سونوگرافی شکم و لگن و انجام آزمایشات است.
  • قدم سوم بررسی وضعیت ریه‌ها و قلب که ضروری است؛ چرا که باید برای جراح میزان آمادگی بدن برای عمل سنجیده شود.

سابقة پزشکی فرد و مصرف دارو یا ابتلا به بیماری خاص باید به جراح اطلاع داده شود، چراکه بعضی داروها از قبیل آسپیرین، وارفارین، زالربان و یا داروهای دیگری که شخص مصرف می‌کند باید یک هفته قبل از زمان جراحی با نظر متخصص مربوطه قطع شود.

مصرف الکل و کشیدن سیگار و قلیان، به‌شدت برای اسلیو یا بایپس معده خطرناک است و فرد باید از یک ماه قبل به طور کامل از این سه مورد پرهیز کند. البته فراموش نکنید، ۸ ساعت  قبل از عمل برای جلوگیری از استفراغ حین بیهوشی، هر نوع نوشیدن یا خوردن برای شما کاملاً ممنوع است.

این جراحی محدود کننده حجم بوده و مناسب ترین گزینه برای اشخاص حجیم خوار بوده که در هر وعده غذایی نان و برنج بیش از افراد عادی مصرف می‌کنند.

برای افرادی که مرتب بین صبحانه تا ناهار و ناهار تا شام از مواد غذایی زیر استفاده می کنند، بایپس گزینه مناسب تری است.

  1. تخمه، آجیل، چیپس و پفک
  2. شیرینی جات، آب میوه، نوشابه، و بستنی

این جراحی محدود کننده حجم و غیر قابل برگشت بوده و مناسب اشخاصی است که حجیم خوار بوده و در هر وعده غذایی نان و برنج بیش از افراد عادی مصرف می‌کنند.

این جراحی برای افرادی که هر کدام از مواد غذایی ذیل را بیش از دو مرتبه در هفته مصرف می‌کنند، مناسب نیست و احتمال برگشت وزن در آنها دوسال بعد از عمل جراحی بالاست:

  1. تخمه و آجیل
  2. شیرینی جات، آب میوه و نوشابه
  3. چیپس و پفک
  4. بستنی

همچنین در افرادی که علائم مکرر بازگشت اسید معده به مری چه در شرح حال و چه در آندوسکوپی دارند، اسلیو مناسب نیست.

اما در افرادی که بیماری التهابی روده (کرون) دارند و یا افرادی که احتمال بازگشت به مصرف سیگار، قلیان در آنها بالاست اسلیو بهترین گزینه است.

2. جراحی بای‌ پس کلاسیک

در این روش کیسه (pouch) کوچکی از معده به حجم حدود ۶۰ سی سی درست می‌شود و ۱۲۵ سانتیمتر اول روده باریک سوراخ شده و به صورت لوپ به راس این کیسه دوخته می‌شود.در ادامه این روش بازوی روده باریک که صفرا را می‌آورد قطع شده و با فاصله ۷۵ سانتی متر پایین تر به بازویی که غذا وارد آن می‌شود دوخته می‌شود.

در این روش چهار دوخت و دوز داریم یکی روده به معده، بعدی روده به روده و دو دوخت و دوز شامل دو فضای جدید که بین روده‌ها ایجاد شده و باید بسته شود تا از فتق داخلی جلوگیری کند. در نتیجه زمان انجام این عمل حدود ۹۰ دقیقه  و دو برابر اسلیو معده است.

(پس در این روش هیچ قسمتی از معده از بدن خارج نمی‌شود، اما غذا وارد قسمت اعظم معده و ۱۲۵ سانت روده باریک نمی‌شود)

قسمت عمده کاهش وزن در ۶ ماه اول اتفاق افتاده ولی کاهش وزن با شیب کمتر تا ۱۸ ماه ادامه پیدا می کند.

جراحی چاقی معده جراحی لاغری انواع عمل جراحی چاقی معده

3. جراحی مینی بای پس معده

در آخر می پردازیم به برسی عمل مینی بایپس معده (بایپس تک آناستوموز معده) که اولین بار توسط آقای راتلج مطرح شد و به سرعت جایگاه خود را پیدا کرده و روز به روز محبوبیت بیشتری در بین فلوشیپ‌های لاپاراسکوپی و بیماران پیدا کرد.

مینی بای پس معده

در این جراحی بر خلاف بای‌‌پس کلاسیک، کیسه بلندی از معده درست می‌شود و ۱۵۰ سانت بعد از خروجی معده روده باریک سوراخ شده و به صورت لوپ با منگنه تیتانیومی به راس کیسه جدید معده دوخته می شود و تست نشتی انجام شده و عمل تمام می شود.

در این غذا وارد قسمت اعظم معده و روده‌ای که بایپس شده نمی‌شود، این عمل بای پس تک آناستوموز حساب شده و فقط روده در یک مکان به معده دوخته می‌شود و انجام آن از نظر تکنیک عمل آسانتر از بایپس کلاسیک است. قدرت آن از بایپس کلاسیک بیشتر بوده و احتمال برگشت وزن کمتر است و چون کیسه معده بلندتر است، بیمار راحت تر غذا می خورد.

با توجه به اینکه در این عمل جذب حدود ۳۰ درصد کاهش می یابد و قدرت بیشتری نسبت به بایپس کلاسیک دارد بهتر است در افرادی ریزه‌خوار یا شیرینی خوار و یا با الگوی غذایی هیجانی با BMI بالاتر از ۴۴ انجام شود.

همچنین در افراد با دیابت نوع دوم این عمل معده برای لاغری با توجه به قدرت بالای آن گزینه مناسب‌تری است.

انتخاب روش مناسب جراحی چاقی برای شما

هر سه نوع جراحی چاقی که ذکر شد جز متابولیک نیز دارند یعنی نه تنها باعث کاهش وزن می شوند، بلکه روی دیابت، فشار خون بالا، بیماری قلبی عروقی وچربی خون بالا نیز موثر هستند. به  همین علت از آن به عنوان جراحی متابولیک و لاغری یاد می‌کنند، زیرا هدف آن بهبود متابولیسم بدن و کیفیت زندگی بیماران است، نه فقط کاهش وزن.

این که کدام روش چاقی مناسب شماست با تشخیص متخصص جراحی چاقی انجام خواهد شد. با انجام معاینات و بررسی آزمایشات اولیه و نتایج آندوسکوپی شما  جراح متخصص می‌تواند روش جراحی چاقی مناسب را به شما پیشنهاد دهد.

در کل جراحی اسلیو بیشتر برای افرادی که به‌ اصطلاح حجیم خوار هستند؛ یعنی نان و برنج زیادی را در وعده‌های غذایی روزانه مصرف می‌کنند، توصیه می‌شود.

اما تشخیص اینکه چه کسانی برای جراحی بایپس مناسب هستند بر عهده جراح شماست. چون در افرادی که علائم مکرر ریفلاکس معده به مری دارند و داروهای از خانواده پنتازول مصرف می کنند و یا افرادی که در آندوسکوپی التهاب یا ازوفاژیت درجه B به بالاتر دارند، بایپس کلاسیک مناسبترین گزینه است.

انتخاب روش مناسب جراحی چاقی برای شما

این که کدام روش چاقی مناسب شماست با تشخیص متخصص جراحی چاقی انجام خواهد شد. با انجام معاینات و برسی آزمایشات اولیه شما فرد جراح متخصص می‌تواند روش جراحی چاقی مناسب را به شما پیشنهاد دهد.

در کل جراحی اسلیو و بایپس معده بیشتر برای افرادی که به‌ اصطلاح حجیم خوار هستند؛ یعنی نان و برنج زیادی را در وعده‌های غذایی روزانه مصرف می‌کنند، توصیه می‌شود.

اما تشخیص اینکه چه کسانی برای جراحی بایپس مناسب هستند بر عهده جراح شماست. چون در افرادی که علائم مکرر ریفلاکس معده به مری دارند و این ارتباط با مواد غذایی ندارد و یا افرادی که در آندوسکوپی التهاب یا ازوفاژیت درجه B به بالاتر دارند، بایپس کلاسیک مناسبترین گزینه است.

فاکتور مهم بعدی سن افراد است، با افزایش سن متابولیسم پایه افراد کاهش پیدا می کند و به همین جهت در سنین بالای ۵۰ سال بایپس مناسب تر است، زیرا بایپس از اسلیو قویتر است.

روند جراحی چاقی

روند جراحی چاقی به چه شکل است؟

  1. اگر واجد شرایط جراحی چاقی هستید، روند عمل بدین شکل است که ابتدا تیم مراقبت‌های بهداشتی ما به شما دستورالعمل هایی در مورد نحوه آماده شدن برای نوع خاص جراحی خود می‌دهد.
  2. قبل از جراحی نیاز به انجام آزمایش‌های خون، آندوسکوپی، سونوگرافی شکم و لگن ،مشاوره های ریه، قلب و روانپزشکی دارید.
  3. امکان دارد برای خوردن و آشامیدن و داروهایی که می‌توانید مصرف کنید محدودیت‌هایی داشته باشید.
  4. بهتر است که یک برنامه فعالیت بدنی را شروع کنید و حتما مصرف دخانیات را یک ماه قبل جراحی متوقف کنید.
  5. جراحی چاقی در بیمارستان با استفاده از بیهوشی عمومی انجام می‌شود. این بدان معنی است که شما در طول عمل بیهوش هستید.
  6. نتیجه جراحی چاقی و میزان کاهش وزنتان به انجام اصولی عمل، وضعیت فردی، ژنتیک و تغییر سبک زندگی بعد از جراحی بستگی دارد.

فواید جراحی چاقی معده

جراحی چاقی معده یا باریاتریک، فواید متعددی دارد که شامل موارد زیر میشود:

۱. کاهش وزن: با کاهش اندازه معده و یا کاهش جذب غذا در روده باریک ، بیماران میتوانند وزن خود را کاهش داده و به سلامتی بهتری دست یابند.

۲. بهبود بیماریهای مرتبط با چاقی: جراحی چاقی معده میتواند باعث بهبود بیماریهایی مانند دیابت،فشارخون بالا، بیماریهای قلبی و
عروقی، بیماریهای مرتبط با تنفس و سایر بیماریهای مرتبط با چاقی بشود.

۳. بهبود کیفیت زندگی: با بهبود وضعیت بدنی و روحی پس از جراحی، بیماران میتوانند به کیفیت زندگی بهتری دست یابند و فعالیتهای روزانه خود را با انرژی بیشتری انجام دهند.

۴. کاهش خطر بروز بیماریهای جدی: با کاهش وزن و بهبود وضعیت سلامتی، خطر بروز بیماریهای جدی مانند سرطان، بیماریهای قلبی و عروقی و دیگر بیماریهای مرتبط با چاقی کاهش می یابد.

۵. بهبود اعتماد به نفس: با کاهش وزن و بهبود وضعیت بدنی و روحی، افراد می توانند به اعتماد به نفس بیشتری دست
یابند در نتیجه با خودشان و دیگران رابطه بهتری داشته باشند.

با این حال، باید توجه داشت که جراحی چاقی معده همیشه برای همه افراد مناسب نیست و نیاز به بررسی دقیق و شخصی سازی درمان دارد. برخی از سایر مشکلات که جراحی لاغری معده به رفع آن ها کمک خواهد کرد شامل موارد زیر هستند:

  • آرتروز مفاصل و ستون فقرات
  •  کبد چرب
  • آسم
  • ناباروری
  • سکته قلبی و مغزی
  • آپنه انسدادی خواب

مراقبت‌های بعد جراحی چاقی

بعد از انجام جراحی چاقی، رژیم غذایی و سبک زندگی شما قطعاً دست خوش تغییرات خواهد بود، این تغییرات به‌صورت آهسته در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت آشکار خواهند شد.

دو هفته اول بعد از عمل، نوشیدن مایعات فراوان حدوداً سه لیتر در شبانه‌روز توصیه شده و بعد دوهفته غدای میکس شده زیر نظر یک متخصص تغذیه توصیه می‌شود. در شیوه غذاخوردن و جویدن آن به‌ویژه اگر عادت به نوشیدن آب سر سفره دارید، باید بازنگری کنید. آب یا دوغ را نیم ساعت پس از اتمام غذا مصرف کنید ،نوشابه‌های پر کالری بهتر است همیشه از رژیم غذایی شما حذف شوند.

از اول ماه دوم زیر نظر متخصص تغذیه میتوانید همراه با خانواده غذای سفره که بیشتر باید شامل غذای پروتئینی پخته (گوشت، مرغ، ماهی) باشد را شروع کنید.این غذاها باید به حجم کم با قاشق مربا خوری خورده شود و هر لقمه غذا ۲۰ مرتبه جویده شود.

روزانه باید  یک عدد قرص مولتی ویتامین مینرال و یک عدد قرص کلسیم مصرف کنید.

5 عامل موفقیت در جراحی چاقی

  1. نوع جراحی چاقی شما و انتخاب درست
  2. رعایت تکنیک های عمل چاقی توسط جراح
  3. ژنتیک و سوخت‌وساز پایه
  4. اصلاح سبک زندگی با توصیه پزشک (سبک غذایی و ورزش)
  5. حمایت خانوادگی

 

عوارض جراحی لاغری

احتمال عوارض حائز اهمیت کمتر از دو درصد و قابل کنترل است و این مقدار در مقابل عوارض چاقی مفرط که حدود ۱۰ درصد است، بسیار جزئی است.

  1. بعد از عمل معده و منتقل شدن به بخش، درد مختصری در محل برش های کوچک جراحی بر روی شکم، احساس خواهید کرد که کم و قابل کنترل است. طبیعی است که بعد از گذراندن این جراحی یک ساعته، بدن واکنش نشان دهد.
  2. احساس ضعف و سرگیجه دومین واکنش بدن فرد است که کوتاه مدت است و قرار نیست تا همیشه همراه فرد باقی بماند و عموما در طی دوهفته اول بعد جراحی برطرف می شود.
  3. ممکن است فرد شاهد خشکی پوست، تغییرات خلق و خو باشد که با مشورت با پزشکتان و مراقبتهای بعد از عمل معده، مصرف آب کافی، داشتن یک روتین پوستی مناسب و با گذشت زمان به سرعت برطرف خواهد شد.
  4. باگذشت حدود 3 ماه از جراحی چاقی، موهای شما نازک خواهد شد و در نتیجه ریزش مو اتفاق میافتد، اما جای نگرانی نیست؛ چون بعداز گذشت ۶ الی ۹ ماه از جراحی چاقی مجددا از همان محل ریزش مو فولیکول های جدید رشد کرده و موها به حالت اول برمیگردند و به رشد طبیعی خود ادامه می دهند.

در این مدت بهتر است روزانه مصرف دو لیتر آب داشته باشید و غذاهای پروتئینی و به ویژه تخم مرغ بیشتر مصرف کنید ، مصرف مولتی ویتامین مینرال و مکمل روی داشته باشید تا این ریزش مو به حداقل برسد.

بیشترین مدت زمانی که در بیمارستان خواهید بود یک شب یا به عبارتی بیست و چهار ساعت است و بعد از آن مرخص خواهید شد، اما زندگی شما تغییرات اساسی خواهد کرد. رفتن به خانه و اتمام مراحل جراحی و ترخیص از بیمارستان، قدم آخر نیست؛ چراکه باید زیر نظر جراح و متخصص تغذیه ویزیت های خود را انجام داده و سبک زندگی خود را تغییر دهید.

بعضی خطرات احتمالی جراحی لاغری

  1. خونریزی
  2. عفونت
  3. واکنش‌های بدن به داروهای بیهوشی
  4. لخته خون و آمبولی ریه
  5. مشکلات تنفسی
  6.  خروج مایع از سیستم گوارشی به داخل حفره شکم (نشتی)
  7. مشکلات تغذیه ای

احتمال مجموع  این خطرات کمتر از دو درصد بوده که تمامی آنها به آسانی با اقدامات اصولی قبل و حین جراحی قابل کنترل و پیشگیری هستند.

معنی جراحی چاقی Obesity surgery

آیا جراحی چاقی با توجه به ریسک هایش ارزش دارد؟

این سؤالی است که بسیار تکرار می‌شود، وقتی بیماران کلافه از انواع رژیم و توصیه‌های مختلف و ورزش‌کردن‌های بی‌حاصل نمی‌توانند به وزن مناسب با قد خود برسند یا مدام با مشکلات ناشی از چاقی مفرط و اضافه‌وزنی که همانند یک توپ سنگین بر روی قلب و مفاصل است، درگیر هستند و هزینه و وقت زیادی را از دست می‌دهند.

مشکلات ناشی از اضافه‌وزن و چاقی مفرط، هزینه‌های مادی و جسمی زیادی رو به هر فرد تحمیل می‌کند، هزینه‌ای که می‌تواند صرف یک زندگی بهتر شود، با معضلاتی چون فشارخون و بیمارهای قلبی و کلسترول بالا هدر می‌رود.

بی‌اختیاری ادراری، آپنه خواب و احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها و کبد چرب تنها چند نمونه از مشکلاتی است که کیفیت زندگی افراد را به‌شدت کاهش می‌دهد. همچنین سندروم تخمدان پلی‌کیستیک که در زنان با اضافه‌وزن و چاقی مفرط بسیار شایع است و تمام جسم آنان را تحت‌تأثیر قرار می هد.

مفاصل و استخوان‌ها اولین سپری هستند که با اضافه‌وزن درگیر هستند، اضافه‌وزن، همان یک وزنه سنگین بر روی مفاصل و استخوان‌ها سبب فرسودگی بیشتر آن‌ها خواهد شد.

در بعد روانی، هم چاقی آسیب‌زاست و عوارض آن تنها محدود به جسم نیست، سبک زندگی افراد بعد از جراحی اسلیو معده، به‌طورکلی تغییر می‌کند و سبب افزایش تحرک و رهایی از مشکلات ناشی از چاقی می‌شود، در نتیجه به بهبود اعتمادبه‌نفس و روابط زناشویی، و افزایش طول عمر و غیره، کمک می‌کند.

تغذیه بعد عمل جراحی چاقی

بعد از عمل چاقی، یک سری ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های غذایی خاصی وجود دارد که شما باید رعایت کنید. اگر این محدودیت‌ها را در دوره زمانی بعد از عمل اسلیو رعایت کنید، از عوارض جانبی و مشکلات احتمالی جلوگیری خواهید کرد. در زیر، برخی از ممنوعیت‌های بعد از عمل اسلیو را ذکر می‌کنیم:

  1. مصرف غذاهای چرب و شیرین
  2. مصرف الکل، نوشیدنی های گازدار

هزینه جراحی چاقی

برای مشاهده هزینه انواع جراحی چاقی در سال 1403 به جدول زیر دقت کنید.

نوع خدمات هزینه
هزینه اسلیو حدود 80 میلیون
بای پس معده حدود 85 میلیون
هزینه آزمایشات قبل عمل حدود 4 میلیون
آندوسکوپی و نمونه بردای ۵ میلیون
مشاوره متخصص حدود یک میلیون

 

علائم طبیعی جراحی چاقی

ورود به کانال آپارات دکتر عطاردی برای مشاهده فیلم‌های مختلف جراحی چاقی معده.

سوالات متداول

آیا جراحی چاقی درد دارد؟

بطور کلی بیشتر جراحی ها با درد همراه خواهد بود ولی مقدار آن در جراحی چاقی بسیار کم و قابل تحمل است. بیشتر درد جراحی چاقی بعد از پروسه عمل است که امری طبیعی است و به مرور زمان و با استراحت و رعایت توصیه های جراح در طی دو سه روز برطرف می شود.

چند وقت بعد از عمل اسلیو میتوان قلیان کشید؟

در بهترین حالت، بیماران باید از ۴ هفته قبل از جراحی معده قلیون کشیدن را ترک کنند. همچنین بعد از جراحی اسلیو باید لااقل تا ۶ ماه قلیان مصرف نکنند و بعد از آن هم حداکثر ماهی یک بار می توانند مصرف قلیان داشته باشند.

آیا جراحی چاقی خطرناک است؟

اگر جراحی چاقی توسط متخصص باتجربه انجام شود نه تنها خطرناک نیست بلکه باعث برطرف شدن مشکلات جسمی و روحی بیمار می شود.

آیا جراحی چاقی یک راه درمان قطعی و همیشگی است؟

کسانی که عمل جراحی چاقی را انجام داده‌اند و به وزن ایده‌آل خود رسیده‌اند، ممکن است دوباره بعد چند سال مقداری وزن‌شان افزایش یابد ولی احتمال اینکه به همان وزن اولیه خود بازگردند بسیار کم است.

19 نظر روی مطلب “جراحی چاقی چیست؟ انواع جراحی چاقی معده

  1. سلام وقت بخیر جناب دکتر
    اگه امکان داره در مورد هزینه هم توضیح بدهید.
    متشکرمتهرانی

  2. خواستم ازتون تشکر کنم جناب دکتر
    بسیار بسیار ممنونم از کارتون

  3. بابت یک زندگی خوب دوباره ممنونم از جناب دکتر عطاردی

    1. خواهش میکنم
      ان شاالله که در همه امورات زندگی موفق، شاد و پیروز باشید

  4. لیننک مطلب هزینه زیر اخرین فیلم گذاشته روش کلیک کنید
    ولی بدون بیمه حدود 50 میلیون در میاد

  5. هنوز دو دلم برای جراحی- البته هنوز هم راهی پیدا نکردم برای لاغری- خدایا کمکم کن

  6. جناب دکتر عطاردی عزیز از شما بابت عمل جراحی چاقی اینجانب که باعث تحول در زندگی ام شد تشکر میکنم

  7. سلام وقت بخیر
    ممنون میشم هزینه‌های انواع جراحی را هم بفرمایید.

  8. سلام وقت بخیر
    لطفا هزینه جراحی چاقی را هم بصورت حدودی بفرمایید.

    1. توضیحات کامل را در اینخصوص در صفحه هزینه جراحی چاقی مشاهده بفرمایید.
      با تشکر

  9. ممنون بابت مقاله خوبتون
    خیلی کامل توضیح داده شده و راحت میشه دیگه تصمیم گرفت.

  10. مقاله خوبی بود استفاده کردیم
    افرادی که مشکل دیابت شدید دارند هم جراحی چاقی بهشون توصیه میشه یا نه این میتونه خطرات زیادی به همراه داشته باشه براشون؟

  11. ممنون خیلی مقاله جمع و کاملی بود درباره جراحی چاقی و خیلی راهنماییم کرد.
    هزینه ای که برای جراحی چاقی اعلام کردین داخل سایت بیشتر نشده؟
    ممنون میشم پاسخ بدید

    1. بله هزینه ها تغییری نکرده در مقاله هزینه جراحی چاقی / هزینه عمل اسلیو معده و بای پس معده میتونید مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای دکتر عطــاردی محفوظ می باشد | طراحی شده توسط دارکـــوب