دکتر حامد عطاردی

ضرورت درمان چاقی و رهایی از خطرات چاقی

خطرات چاقی، رهایی از چاقی و ضرورت درمان چاقی مفرط دکتر حامد عطاردی فلوشیپ جراحی چاقی و لاپاروسکوپی
خطرات چاقی و راه های درمان چاقی؛ چاقی یکی از معضلات بزرگ زندگی امروز بشر است که در ایران هم شیوع گسترده ای پیدا کرده است. در این مطلب دکتر حامد عطاردی فلوشیپ جراحی چاقی درمورد ضرورت درمان چاقی و رهایی از خطرات چاقی صحبت میکند، با ما همراه باشید.

خطرات چاقی و آمارهای مرتبط

متاسفانه طی 50 سال گذشته در کل دنیا تعداد افراد چاق 3 برابر شده و به 650 میلیون نفر در کل دنیا رسیده. باز هم متاسفانه در سال 2015 ، 4 میلیون نفر در اثر چاقی فوت شدند. لازم به ذکر است افراد با bmi بالای 30 یعنی افرادی که چاق محسوب می شوند طول عمر حدود 10 سال کمتر از عموم جامعه ما دارند. با همین آمار ها اهمیت درمان چاقی برای ما معلوم می شود.

۷۰ درصد ایرانیان چاقی یا اضافه وزن دارند

پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران وضعیت شیوع چاقی و اضافه وزن در ایران را نگران کننده خواند و اعلام داشت: در حال حاضر ۷۰ درصد ایرانیان به چاقی یا اضافه وزن، (۴۷ درصد اضافه وزن و ۲۳ درصد چاقی) مبتلا هستند و ۴.۵ درصد جمعیت کشور نیز چاقی مفرط (مرضی) دارند. شمار افراد چاق در ایران از سال ۱۹۸۰/ ۱۳۵۹ تا کنون ۵.۵ برابر و تعداد افراد دارای اضافه وزن ۳.۵ برابر شده است.

 

۱۰ برابر شدن شمار مرگ و میرها در جهان

در آمارها آماده است میزان مرگ های ناشی از بیماری های مرتبط با چاقی در جهان از ۱۹۹۵ تا کنون، هشت درصد از مرگ های جهانی، ناشی از بیماری های مرتبط با چاقی است که این سهم به طور قابل توجهی در جهان متفاوت است و در برخی کشورها که عمدتا کم درآمد یا دارای درآمد متوسط هستند به ۱۵ درصد هم می رسد.

 

آپنه خواب و خطر مرگ

خطرات چاقی برای سلامتی

چرا این مرگ و میرها اتفاق می افتد؟ به این خاطر که چاقی باعث افزایش: فشار خون، دیابت، چربی خون، کبد چرب، سکته های قلبی عروقی و نارسایی کبدی می شود. همچنین باعث افزایش  خطر بعضی سرطان ها مثل: سرطان مری، لوزالمعده، کلیه، رحم، پروستات و پستان بعد یائسگی می شود. باتوجه به این موارد واضح است چرا  باید چاقی را درمان کرد و از خطرات چاقی دور شد.

آپنه خواب و خطر مرگ

آپنه خواب حالتی هست که در آن افراد چاق به ویژه چاقی مفرط، فشار روی مجاری هوایی فوقانی شان زیاد می شود. و حین خواب یکدفعه یک حالتی برای شان پیش می آید که دو تا سه ثانیه بعد از خروپف کردن نفسش شان قطع می شود و ممکن است منجر به مرگ بیمار شود. این اتفاق بیشتر در افراد با بی ام آی بالا مثل 50 و مردان رخ می دهد. افرادی که دچار آپنه خواب هستند مرتب در طول روز خواب آلود بوده و چرت می‌زنند چون خواب خوبی نداشتند.

مشکلات اجتماعی و ضرورت درمان چاقی

چاقی و بیماری هایی که از عوارض چاقی هستند هزینه های گزافی به سیستم بهداشتی درمانی کشور وارد می کنند. و همچنین می توانند باعث مشکلات اجتماعی و سایکولوژیک عدیده ای شود زیرا افراد چاق اعتماد به نفس کمتری دارند و در جامعه کمتر حضور موثر پیدا می کنند. از نظر شغلی و استخدام هم قطعا به مشکل برمیخورند، همین این مواردی که در این مقاله ذکر شد کافی است برای این که اهمیت درمان چاقی را گوش زد کنیم.

 

 

جراحی چاقی یکی از راه های درمان

جراحی چاقی و انواع آن از جمه عمل اسلیو معده یا عمل بای پس معده و دیگر روش های جراحی لاغری یک شروع کننده بسیار قوی جهت درمان چاقی مفرط بوده و بدون وجود آن با رژیم غذایی و ورزش به تنهایی موفقیتی حاصل نمی شود. برای مشاهده هزینه انواع جراحی چاقی کلیک کنید.

مشاهده تصاویر و بیمارانی که جراحی چاقی نزد دکتر حامد عطاردی انجام داده اند را در پیج اینستاگرام ما ببنید.

انتهای مطلب/

2 نظر روی مطلب “ضرورت درمان چاقی و رهایی از خطرات چاقی

  1. لینک کامل این برنامه را اگه امکان داره بفرستید.
    مرسی

    1. توی اپارات دکتر هست یا توی مطلب حضور دکتر در صدا و سیما از قسمت مطالب شسایت ببنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای دکتر عطــاردی محفوظ می باشد | طراحی شده توسط دارکـــوب