دکتر حامد عطاردی

فشار خون خود را با جراحی چاقی درمان کنید

فشار خون خود را با جراحی چاقی درمان کنید

در این مقاله در مورد اینکه فشار خون خود را با جراحی چاقی درمان کنید صحبت خواهیم کرد. فشار خون بالا یک چراغ قرمز بزرگ در زندگی شما می‌باشد. دلایل عمده سکته مغزی یا حمله قلبی ناشی از همین بیماری است. درمان فشار خون با جراحی باریاتری برای کمک به کاهش وزن و کاهش خطر بیماری های گفته شده انجام می شود. درمان اصلی فشار خون به تنظیم و اصلاح سبک زندگی برمی‌گردد. اما جراحی چاقی راهی سریع‌تر برای رسیدن به سلامتی است. به طوری که 85 تا 90 درصد مراجعه کنندگان بعد از عمل جراحی چاقی، بهبودی قابل قبولی را تجربه می‌کنند.

فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا مربوط به حالتی است که خون به دیواره رگ های خونی، بیش از حد فشار وارد می‌کند. هنگام اندازه گیری فشار خون پزشکان به دو پارامتر بیشتر توجه می‌کنند. فشار سیستولیک (فشار خون ناشی از فعالیت و تپش قلب یا عدد بالاتر) و فشار دیاستولیک ناشی از (فشاری که خون به دیواره رگ ها وارد می‌کند یا عدد پایین تر). هر مجموعه عددی پایین تر از 120/80 میلی متر جیوه فشار خون طبیعی به حساب می‌آید. به عبارت دیگر اگر فشار خون فردی بالاتر از 120/80 باشد، باید به پزشک مراجعه کند.

عوامل تاثیر گذار بر فشار خون بالا

  1. کشیدن سیگار
  2. دیابت
  3. اضافه وزن و چاقی
  4. کلسترول و چربی بالا
  5. آپنه خواب
  6. سابقه خانوادگی در زمینه فشار خون بالا
  7. سن بیمار
  8. بیماری های کلیوی
  9. آپنه خواب

خطرات ناشی از فشار خون بالا

شاید به نظر برسد فشار خون بالا اثر مهم و خطر جدی نداشته باشد. اما اگر کنترل نشود، می‌تواند به دیواره رگ ها، چشم ها، قلب، کلیه و مغز آسیب برساند. به علاوه می‌تواند منجر به سکته مغزی، حمله قلبی، نارسایی کلیه، کوری شود و در بعضی موارد به مرگ بیانجامد. فشار خون بالا بی سر و صدا پیش می‌رود. این بیماری به ندرت علائم خود را نشان می‌دهد. علائمی که ناشی از سال ها آسیب خاموش بوده!

به همین دلیل انجام اقدامات احتیاطی برای محدود کردن اثرات فشار خون بالا بسیار مهم است. سعی کنید هر 6 ماه یکبار برای چکاپ کلی به دکتر بروید. یک روتین سالم برای زندگی داشته باشید. در ادامه به شرح روتین مناسب می‌پردازیم. پس در صورتی که اضافه وزن دارید و قادر به کاهش وزن نیستید، انواع جراحی های چاقی را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

 خطرات ناشی از فشار خون بالا

چگونه فشار خون را کاهش دهیم؟

عوامل مختلفی می توانند در ایجاد فشار خون بالا نقش داشته باشند. در نتیجه راه های مختلفی برای درمان و پیشگیری این بیماری وجود دارد. برخی از این توصیه ها عبارت اند از ترک سیگار و کاهش استرس روزانه هستند. اما توصیه های جدی تر شامل موارد زیر است.

  1. کاهش مصرف سدیم و نمک خوراکی
  2. حفظ یک رژیم غذایی مناسب
  3. ورزش روزانه و به مدت 30 دقیقه

نکات گفته شده از عوامل اصلی و بدیهی برای کمک به کاهش وزن و داشتن زندگی سالم ‌تر است. جراحی چاقی نیز به عنوان درمان قطعی فشار خون بالا شناخته می‌شود. با جراحی چاقی، می توانید به وزن ایده آل خود برسید. در هر صورت مهم نیست که از چه راهی برای کاهش فشار خون بالای خود استفاده می‌کنید.

تاثیر جراحی چاقی بر درمان بیماری ها

جراحی بیاتری برای افرادی که bmi بالاتر از 40 یا 35 دارند و به دلیل سایر مشکلات زمینه ای که چاقی برای آن ها ایجاد کرده، قادر به کاهش وزن از راه طبیعی نیستند؛ مناسب است. پس از انجام این عمل جراحی انتظار می‌رود که کاهش فشار خون، کاهش حملات مربوط به آپنه خواب و دردهای مفاصل را تجربه کنید. اما این امر به شرطی ممکن است که به رژیم غذایی و پرهیزات بعد از عمل پایبند بمانید. برای محاسبه بی ام ای دقیق می‌توانید از فرم آنلاین BMI در سایت دکتر عطاردی استفاده کنید.

درمان فشار خون با جراحی چاقی

اگر منطقی فکر کنیم، متوجه می‌شویم وزن بالا اصلی‌ترین دلیل ابتلا به فشار خون است. قلب انسان باید با نیروی بیشتری کار کرده تا به تمام سلول های بدن خون رسانی کند. همچنین به دلیل چربی انباشته شده در رگ ها باید با فشار مضاعف بیشتری خون را پمپاژ کند. کاهش وزن از طریق یک رژیم غذایی سالم، ورزش و کنترل وعده های غذایی یک مسیر مناسب برای رسیدن به وزن ایده‌آل است. اما این برنامه برای همه نمی‌تواند موثر باشد. زیرا افراد دارای اضافه وزن به مشکلات دیگری هم دچار هستند. مشکلات زانو، لگن، دیابت و غیره مسیر طبیعی کاهش وزن را سخت می‌کنند. اگر تلاش های شما برای کاهش وزن موثر واقع نشده، وقت آن است تا با پزشک خود در مورد جراحی چاقی صحبت کنید.

جراحی کاهش وزن راهی برای درمان فشار خون بالا بوده که به منظور تسریع فرایند سلامتی و بهبود شما کمک می‌کند. شما در طول این فرایند زیر نظر دکتر عطاردی و تیم حرفه‌ای او هستید. ابتدا باید یک رژیم غذایی سخت را پشت سر بگذارید تا از خطرات قبل و بعد از عمل جراحی دور بمانید.

انواع جراحی‌های چاقی برای درمان فشار خون بالا

اسلیو گاسترکتومی، بای پس معده، نوار معده، انحراف بیلیوپانکراس، جراحی باریاتریک و لیپوساکشن از جراحی هایی هستند که برای کاهش وزن انجام می‌شوند. شما باید با توجه به نظر تخصصی پزشک بهترین گزینه را انتخاب کرده تا نتایج آن را هر چه زودتر ببینید. فشار خون نرمال، قند خون پایین، انرژی بیشتر و زندگی راحت تری را پس از جراحی چاقی تجربه می‌کنید.

سبک زندگی مناسب پس از جراحی چاقی

  • پیروی از رژیم غذایی شامل سبزیجات، میوه‎ها، غلات کامل و کم نمک و چربی‌های غیر اشباع.
  • مدریت کالری دریافتی و وزن خود.
  • حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی روزانه.
  • ترک سیگار.
  • داشتن خواب کافی 7 تا 9 ساعت در روز.
  • انجام چکاپ های ماهانه به ظور مرتب.

آیا کاهش وزن نیاز به داروهای فشارخون را کاهش می‌دهد؟

در صورتی که فشار خون شما ناشی از وزن زیاد باشد، کم کردن 3 کیلوگرم از وزن‌تان نیز کمک شایانی به کاهش فشار خون می‌کند. کاهش وزن می‌تواند دوز داروهای مصرفی برای فشار خون را کاهش دهد. همچنین می‌توانید مصرف داروی فشار خون را به طور کامل قطع کنید. همچنین باید به یاد داشته باشید فشار خون بالا مشکلی نیست که یک بار آن را درمان کرده و سپس بی خیال آن شوید. حتی اگر بتوانید با خیال راحت مصرف داروهای فشار خون را متوقف کنید باز هم حفظ عادات سالم و ترک عادت های غلط از ضرورت های زندگی شما است.

تاثیر رژیم غذایی و فعالیت بدنی بر فشار خون بالا

اگر اضافه وزن دارید و برنامه کاهش وزن را هر بار به خاطر پیدا کردن رژیم غذایی مناسب پشت گوش می‌اندازید، بهتر است یکبار طبق دستورالعمل های زیر پیش  بروید. این دستورالعمل ها بیشتر بر الگوی غذایی شما تاکیید می کنند تا اینکه یک فهرست برنامه از پیش تنظیم شده و خشک به شما معرفی کنند. شناخته شده ترین الگو های تغذیه سالم برای کاهش فشار خون، رژیم غذایی مدیترانه ای می باشد. در این الگو تغذیه ای، به مصرف بیشتر ماهی، مرغ و لبنیات، غذاهای دریایی، مقادیر کمی از گوشت قرمز و شیرینی ها توصیه می شود.

خوردن غذاهای سالم اثرات مفیدی بر وزن و فشار خون دارد. رژیم های متعدد کاهش وزن در یک دوره کوتاه مدت موثر هستند. با این حال خوردن غذاهای سالم به طور مداوم و طولانی علاوه بر حفظ سلامتی و تامین نیازهای بدن، در طولانی مدت هم چالش برانگیز هستند.

روزه داری و فشار خون در افراد چاق

گرفتن روزه به صورت متناوب برای کاهش وزن و کاهش فشار خون خوب است. اما تاثیر چندانی ندارد! تجزیه و تحلیل چند مطالعه مختلف نشان داده که روزه داری متناوب، تاثیر ضعیفی بر کاهش فشار خون داشته و راه حل چندان موثری نیست. این روش را باید در کنار موارد دیگر انجام دهید تا نتیجه اثر بخش را دریافت کنید.

تاثیر ورزش بر درمان فشار خون در افراد چاق

افزایش فعالیت بدنی باعث بهبود وضعیت قلبی و عروقی شده و در نهایت به کاهش فشار خون کمک می‌کند. ورزش و فعالیت بدنی به قدری در روند درمان فشار خون مهم است، که به عنوان خط اول درمان فشار خون و کلسترول بالا شناخته شده است.

تاثیر ورزش بر درمان فشار خون در افراد چاق

سخن پایانی

جراحی چاقی راهی سریع برای بیماران دارای اضافه وزن شدید با فشار خون بالا است. در کوتاه ترین زمان ممکن می‌تواند معجزه کند و سلامتی نسبی را به شما برگرداند. اگر شما هم از رژیم های کوتاه مدت خسته شده اید. یا توانایی کاهش وزن از طریق ورزش های سنگین را ندارید، بهتر است به جراحی چاقی نیز فکر کنید. تیم دکتر عطاردی صفر تا صد این عمل جراحی را برای شما برنامه ریزی می‌کنند تا بهترین نتیجه را دریافت کنید. گروهی از متخصصان برای کمک به شما در اینجا حاضر شده اند تا با فشار خون بالا برای همیشه خداحافظی کنید. برای دریافت مشاوره با شماره های ثبت شده تماس بگیرید.

بیماری های مرتبط با چاقی

اضافه وزن با بسیاری از بیماری های خطرناک از جمله دیابت، برخی سرطان ها و درد مفاصل همراه است. نزدیک به دو سوم بیماران چاق از فشار خون بالا رنج می برند که عامل اصلی خطر سکته و بیماری های قلبی و عروقی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای دکتر عطــاردی محفوظ می باشد | طراحی شده توسط دارکـــوب