دکتر حامد عطاردی

تاثیر جراحی چاقی بر بیماری های قلبی و عروقی

تاثیر جراحی چاقی بر بیماری های قلبی و عروقی

چاقی یک چالش جدی برای سلامتی عمومی است. این بیماری با عوارض مرگباری مانند دیابت، سرطان و بیماری قلبی عروقی همراه است. با وجود اینکه هیچ پاسخی یکسان برای همه وجود ندارد، اصلاح سبک زندگی و افزایش فعالیت بدنی اغلب اولین گام‌هایی هستند که باید برداشته شوند.

در برخی موارد نیز، جراحی چاقی ممکن است ضروری باشد. جراحی های چاقی می‌توانند به کاهش وزن قابل توجهی کمک کنند و خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با چاقی را کاهش دهد.

با توجه به اهمیت بیماری‌های قلبی به عنوان یکی از عوامل مهم در مرگ و میر جهانی، ارزیابی تأثیر جراحی چاقی بر پیشگیری، مدیریت و بهبود این بیماری‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله، به بررسی تأثیر جراحی چاقی بر بیماری‌های قلبی پرداخته و نتایج تحقیقات در این زمینه را بررسی میکنیم.

تاثیر چاقی بر بیماری های قلبی و عروقی

قلب یک عضله کوچک اما قدرتمند است که وظیفه پمپاژ خون به تمام نقاط بدن را بر عهده دارد. اما اضافه وزن بدن قلب را از انجام عملکرد طبیعی خود باز می دارد.

زمانی که وزن بدن افزایش می‌یابد، قلب باید برای رساندن خون به بافت‌های اضافی، سخت‌تر کار کند. این امر باعث افزایش فشار خون می‌شود. ثانیاً، افراد چاق اغلب قادر به حفظ یک سبک زندگی فعال نیستند، که آنها را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به فشار خون بالا قرار می دهد.

فشار خون بالا می تواند باعث بزرگ شدن قلب شود. قلب بزرگتر، کارایی کمتری دارد و توانایی پمپاژ خون به اندازه کافی را ندارد.

بیماری های قلبی دیگری که با چاقی مرتبط هستند عبارت اند از:

  • افزایش کلسترول و تری گلیسیرید خون: این امر می تواند به انسداد شریان ها و افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی منجر شود.
  • کاهش کلسترول HDL: کلسترول HDL “خوب” نامیده می شود و به کاهش خطر بیماری های قلبی کمک می کند.
  • افزایش کلسترول LDL: کلسترول LDL “بد” نامیده می شود و می تواند در دیواره شریان ها جمع شود و منجر به انسداد شود.
  • افزایش فشار خون: فشار خون بالا می تواند به آسیب شریان ها و افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی منجر شود.
  • افزایش خطر حمله قلبی، سکته مغزی و سایر بیماری قلبی: چاقی خطر ابتلا به این بیماری ها را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

یکی دیگر از مهمترین بیماری های قلبی مرتبط با چاقی، نارسایی قلبی است. نارسایی قلبی زمانی رخ می دهد که قلب شما نمی تواند به اندازه کافی خون را پمپاژ کند تا نیازهای بدن شما را برآورده کند. این می تواند منجر به طیف گسترده ای از علائم، از جمله تنگی نفس، خستگی و تورم پاها شود.

بیماری های عروقی از چاقی

آیا می توان با داشتن مشکلات قلبی جراحی کاهش وزن انجام داد؟

اینکه آیا می‌توانید با مشکلات قلبی جراحی کاهش وزن انجام دهید یا نه، به عوامل مختلفی بستگی دارد و نیاز به ارزیابی کامل توسط یک متخصص پزشکی دارد.

در حالی که جراحی کاهش وزن می تواند مزایای قابل توجهی برای افراد چاق و بیماری های مرتبط با آن، از جمله بیماری قلبی داشته باشد، بسیار مهم است که خطرات و فواید آن را با دقت در زمینه مشکلات قلبی موجود ارزیابی کنید.

اما در کل کاهش وزنی که از طریق جراحی به دست می آید می تواند فشار بر قلب را کاهش دهد، به طور بالقوه عملکرد قلب را بهبود بخشد و علائم بیماری قلبی را کاهش دهد.

مطالعات نشان می دهد که جراحی چاقی می تواند شرایطی مانند فشار خون بالا، دیابت و آپنه خواب را بهبود بخشد که همگی به سلامت قلب کمک می کنند.

جراحی چاقی چگونه می تواند به بهبود بیماری های قلبی کمک کند؟

برای بسیاری از افرادی که با چاقی و اضافه وزن دست و پنجه نرم می کنند، کاهش وزن یا اتخاذ یک سبک زندگی فعال تر آسان نیست. تغییرات متابولیکی که چاقی در بدن ایجاد می کند نیز کاهش وزن را برای آنها دشوار می کند.

همانطور که گفته شد جراحی چاقی می‌تواند به کاهش وزن اضافی بدن کمک کند و وقتی وزن شما کاهش میابد، به طور طبیعی فشار روی قلب خود را کاهش می دهید، لذا قلب دیگر نیازی به کار سخت برای پمپاژ خون در سراسر بدن شما ندارد.

بسیاری از افراد مبتلا به فشار خون بالا، کلسترول بالا و سایر نگرانی‌های مربوط به وزن، متوجه می‌شوند که این مشکلات سلامتی پس از جراحی چاقی فروکش می‌کنند یا به طور کامل برطرف می‌شوند، بنابراین به آنها کمک می‌کند زندگی سالم‌تری داشته باشند.

علاوه بر جراحی، رژیم غذایی سالم و ورزش منظم نیز در بهبود سلامت قلب پس از جراحی لاغری، نقش مهمی دارند. رژیم غذایی سالم، باید شامل مقادیر کافی میوه، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین بدون چربی باشد. ورزش منظم نیز، به بهبود سلامت قلب کمک می‌کند.

انواع روش های جراحی چاقی

افرادی که شاخص توده بدنی یا BMI برابر ۳۰ یا بالاتر از آن دارند معمولا به عنوان اشخاص چاق در نظر گرفته میشوند و بهترین گزینه در افراد با BMI بالای ۳۵ جراحی چاقی است.

انواع مختلفی از جراحی چاقی (bariatric surgery) وجود دارد که هر کدام رویکرد خاص خود را برای دستیابی به کاهش وزن دارند. بسیاری از این روش‌ها با استفاده از تکنیک لاپاراسکوپی انجام می‌شوند که یک روش کم‌تهاجم و ایمن است. در ادامه دو نوع از شناخته شده ترین عمل های جراحی چاقی را بررسی خواهیم کرد.

عمل جراحی اسلیو معده (Gastric Sleeve Surgery)

عمل اسلیو معده یا گاسترکتومی اسلیو نوعی جراحی لاغری است که در طی آن حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از حجم معده برداشته می‌شود. این عمل نوعی جراحی محدودکننده محسوب می‌شود که با کاهش حجم معده، باعث می‌شود فرد پس از خوردن مقدار کمی غذا، احساس سیری کند.

در عمل اسلیو معده، جراح یک لوله نازک و انعطاف‌پذیر به نام لاپاراسکوپ را از طریق چند برش کوچک در شکم وارد می‌کند. سپس از طریق این لاپاراسکوپ، ابزارهای جراحی را وارد شکم می‌کند و معده را به شکل یک آستین کوچک و بلند در می‌آورد. عمل اسلیو معده معمولاً به صورت لاپاراسکوپی انجام می‌شود. این روش جراحی نسبت به جراحی باز، عوارض کمتری دارد و دوره بهبودی کوتاه‌تری دارد.

این نوع از عمل لاغری میتواند باعث درمان و یا بهبود بیماری هایی مثل بیماری های قلبی، مشکلات فشار خون، بیماری کبد چرب، کلسترول بالا و.. شود.

عمل جراحی اسلیو معده (Gastric Sleeve Surgery)

عمل جراحی بای‌پس معده (Gastric bypass)

عمل بای‌پس معده مشابه اسلیو معده یک روش جراحی چاقی است. این عمل با تغییر مسیر عبور غذا از مری به روده، باعث کاهش جذب مواد غذایی و سیری زودرس می‌شود.

برخی از مزایای این نوع از جراحی چای عبارت اند از درمان بیماری‌هایی مانند بیماری ها و نارسایی قلبی. گرفتگی عروق و سکته‌های قلبی و مغزی. دیابت نوع 2 و.. کاهش جذب مواد غذایی، احتمال برگشت چاقی حدود ۱۰ درصد است، بالا رفتن سوخت و ساز بدن و موارد دیگر.

عمل بای‌پس معده شامل انواع مختلف تکنیک جراحی است: بای پس معده کلاسیک، مینی بای پس معده، ساسی بایپس، سادی بایپس

عمل جراحی بای‌پس معده (Gastric bypass)

نتیجه گیری

در حالی که جراحی چاقی نویدبخش بهبود سلامت قلب در افراد مبتلا به چاقی شدید است، مهم است که به خاطر داشته باشید که این یک راه حل مناسب برای همه نیست.

ارزیابی دقیق توسط یک متخصص برای تعیین اینکه آیا این گزینه برای شما مناسب است بسیار مهم است. علاوه بر این، شما در درازمدت مستلزم تعهد به تغییرات سبک زندگی سالم و رعایت توصیه‌های رژیم غذایی و ورزش پس از جراحی هستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای دکتر عطــاردی محفوظ می باشد | طراحی شده توسط دارکـــوب