دکتر حامد عطاردی

چرا جراحی چاقی انجام دهیم؟ فواید جراحی چاقی

چرا جراحی چاقی انجام دهیم؟ فواید جراحی چاقی

چرا جراحی چاقی انجام دهیم؟ فواید جراحی چاقی چیست؟ چاقی به عنوان یک بیماری مزمن، نه تنها سلامت جسمی افراد را تحت شعاع قرار می‌دهد، بلکه زندگی اجتماعی و روحی آن‌ها را نیز تحت تاثیر منفی خود قرار می‌دهد. در حالی که روش‌های متعددی برای کاهش وزن وجود دارد، بسیاری از افراد در تلاش برای حفظ وزن ایده‌آل خود با چالش‌های بزرگی روبرو هستند. در این میان، جراحی های چاقی به عنوان راه حلی مؤثر و پایدار برای رهایی از چاقی و عوارض جانبی آن مطرح می‌شود.

در این مقاله به بررسی فواید جراحی چاقی خواهیم پرداخت و به این سوال پاسخ خواهیم داد که چرا این روش می‌تواند به عنوان یک گزینه مناسب برای افراد چاق در نظر گرفته شود.

آشنایی با جراحی چاقی

جراحی چاقی یا “Bariatric surgery” یک اصطلاح فراگیر است که شامل هر عمل جراحی بر روی معده یا روده با هدف کاهش وزن قابل توجه است.

علیرغم ایمنی و اثربخشی ثابت شده آن، بسیاری از بیمارانی که با چاقی مبارزه می کنند، جراحی چاقی را به عنوان آخرین راه حل پس از امتحان کردن رژیم و ورزش، می دانند. با این حال، جراحی چاقی موثرترین ابزار در دسترس پزشکان در درمان چاقی است، زیرا این روش ها در سطوح مختلف کار می کنند.

با کوچک کردن اندازه معده و تغییر آناتومی دستگاه گوارش، جراحی چاقی باعث کاهش گرسنگی، محدود کردن مصرف غذا و افزایش سیری می شود. این به نوبه خود منجر به کاهش وزن سریع و قابل توجهی می شود که تقریباً در تمام زمینه های سلامتی بیمار فواید زیادی دارد.

این جراحی ممکن است به کاهش وزن و مدیریت شرایط پزشکی مرتبط با چاقی مثل دیابت، آپنه انسدادی خواب و عوامل خطر بیماری قلبی و سکته و .. کمک کند.

جراحی چاقی تنها بخشی از یک برنامه درمانی کلی برای چاقی است. درمان شما همچنین شامل دستورالعمل ها و رژیم های تغذیه، ورزش و مراقبت از سلامت روان خواهد بود. برای دستیابی به اهداف کاهش وزن خود باید مایل باشید و بتوانید این برنامه بلند مدت را دنبال کنید.

چرا جراحی چاقی انجام دهیم؟ فواید جراحی چاقی

روش های مختلفی برای درمان چاقی وجود دارد، ولی تنها روشی که شما را سریعا به تناسب اندام مورد علاقه تان در سلامت کامل می رساند، عمل جراحی می باشد. پس سریع ترین روش برای رسیدن به سلامتی، اعتماد به نفس و رها شدن از دست بیماری ها، انجام جراحی می باشد که از دلایل مهم برای انجام عمل جراحی لاغری به حساب می آید.

بیماری های مرتبط با چاقی و فواید جراحی چاقی

دلیل دیگر از دلایل موفقیت جراحی چاقی این است که مزایای آن بسیار فراتر از کاهش وزن ساده است. بیمارانی که تحت عمل جراحی چاقی قرار می‌گیرند می‌توانند روند تعدادی از بیماری‌های مرتبط با چاقی از جمله دیابت، بیماری قلبی و فشار خون را بهبود بخشند یا به طور کامل معکوس کنند. رفع بیماری های مرتبط با چاقی سلامت کلی را بهبود می بخشد، طول عمر را افزایش می دهد و کیفیت زندگی را برای بیماران جراحی چاقی افزایش می دهد.

بیماری های مرتبط با چاقی و فواید جراحی چاقی

  • بهبود سلامت قلب و عروق

چاقی یکی از دلایل اصلی بیماری های قلبی و عروقی است. از طریق جراحی کاهش وزن، می توانید خطر ابتلا به این بیماری ها را کاهش دهید و از سایر مسائل مرتبط مانند فشار خون بالا و سکته مغزی جلوگیری کنید.

  • دیابت نوع 2 

چاقی یک عامل خطرناک برای دیابت نوع 2 در نظر گرفته می شود. با کاهش وزن خود از طریق جراحی کاهش وزن، می‌توانید این بیماری را کاهش دهید. این موفقیت پزشکی در مجله آمریکایی پزشکی برجسته شده است، جایی که یک مطالعه نشان داد که 82 درصد از بیمارانی که تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار گرفته‌اند، می‌توانند روند دیابت نوع 2 خود را معکوس کنند.

  • آپنه خواب

آپنه خواب، یک بیماری شایع مرتبط با چاقی، نیز معمولا با جراحی چاقی از بین می رود. بیماران مبتلا به آپنه خواب بارها در طول خواب تنفس خود را متوقف می کنند و در بیماران چاق اغلب به این دلیل است که بافت های اضافی در گردن راه هوایی آنها را مسدود می کند.

  • تسکین درد مفاصل

وزن زیاد به دلیل فشار بیش از حد بر مفاصل باعث درد مفاصل می شود. در واقع چاقی می تواند منجر به آرتروز شود که شایع ترین اختلال مفصلی است که به دلیل ساییدگی و پارگی مفاصل رخ می دهد. سایر عوامل التهابی مرتبط با اضافه وزن نیز می توانند منجر به درد مفاصل شوند.

جراحی چاقی می تواند کمک زیادی به کاهش وزن اضافی و در نتیجه کاهش درد در زانوها، لگن و مچ پا کند. این به نوبه خود به بهبود تحرک شما کمک می کند.

  • بهبود فشار خون

بسیاری از افراد دارای اضافه وزن نیز تمایل دارند با فشار خون بالا دست و پنجه نرم کنند. ثابت شده است که جراحی چاقی در از بین بردن فشار خون بالا موثر است. مطالعه ای در این زمینه نشان داد که این جراحی توانسته است بیماری را در 61.7 درصد از بیماران از بین ببرد.

  • بهبود باروری

در حالی که یک خانوم دارای اضافه وزن ممکن است لزوماً نابارور نباشد، اضافه وزن می تواند بر عملکرد تخمک گذاری تأثیر بگذارد و بچه دار شدن را برای آنها دشوار کند. جراحی چاقی می تواند به بهبود عملکرد بدن و میزان بارداری در زنانی که در بارداری خود مشکل دارند کمک کند. همچنین خطر سقط جنین را کاهش می دهد.

سلامت روانی بهتر از فواید جراحی چاقی

افراد چاق اغلب افسردگی یا اضطراب دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که این شرایط معمولاً پس از جراحی چاقی بهبود می‌یابد، به ویژه در بیمارانی که اعتماد به نفس پایین دارند.

چاقی همچنین می تواند باعث خستگی مزمن شود که بیماران را از شرکت در فعالیت هایی که از آنها لذت می برند باز می دارد. پس از بهبودی پس از جراحی چاقی، بیماران می توانند حرکت بیشتری داشته باشند و بهتر نفس بکشند.

و زمانی که از نظر جسمی احساس بهتری داشته باشند، سلامت روانی آنها بهبود می یابد. مطالعات نشان می دهد افرادی که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفتند، 32 درصد کاهش در افسردگی داشتند.

بهبود کیفیت زندگی

یکی از بهترین بخش های جراحی چاقی، دیدن خوشحالی بیماران بعد از جراحی است. مصرف داروهای کمتر، انجام ورزش هایی که آرزوی آن را داشتید، دوچرخه سواری، دویدن یا بازی با بچه ها و نوه ها احساس خوبی دارد. برای دستیابی به کیفیت زندگی بالاتر، بیماران تلاش زیادی می کنند. جراحی چاقی “راه آسانی نیست”. این روش نیاز به تغییرات رفتاری قابل توجهی قبل و بعد از جراحی دارد که بیماران باید هر روز برای حفظ آن تلاش کنند.

با این حال، این بدان معنا نیست که شما تا آخر عمر با سبزیجات زندگی خواهید کرد. شما همچنان می‌توانید از یک وعده غذایی فست فود یا تکه‌ای کیک گاه به گاه لذت ببرید فقط در بخش‌های کوچک‌تر و کمتر از مقداری که ممکن است قبل از جراحی مصرف کرده باشید.

فواید جراحی چاقی

کاهش وزن طبیعی

چرا جراحی لاغری؟ چون برای این افراد با توجه به وزن بالا و فشاری که روی زانوها وارد می‌شود، ورزش و سوزاندن کالری بسیار سخت و زمان‌بر است و برای هر ۴۵۰ گرم کاهش وزن باید ۳۵۰۰ کیلو کالری بسوزانند و علاوه بر آن بر اشتها و الگوهای هیجانی و غذایی خود غلبه کنند.

باتوجه به اینکه هر ساعت دویدن ۱۲۰۰ کیلو کالری می‌سوزاند و باعث کاهش وزن حدود ۱۵۰ گرم می‌شود اگر فردی ۴۵ کیلوگرم اضافه وزن داشته باشد لااقل باید ۳۰۰ ساعت بدود و کالری بیش از حد روزانه هم مصرف نکند تا بتواند افزایش وزن خود را برطرف کند که این کار در افراد چاقی مفرط بسیار سخت است.

چرا جراحی چاقی انجام دهیم؟ جایگاه جراحی چاقی

معیار کیفیت زندگی در سال ۱۹۹۷ در یک مطالعه در افراد مختلف بررسی شد و در افراد با بی ام ای بالای ۳۸ تمام این ۸ معیار به صورت معنا‌داری کاهش پیدا کرد و با افزایش بی ام ای این کاهش کیفیت شدیدتر می‌شدند و با توجه به اینکه مداخله در تغذیه و رفتار بیماران چاق حداکثر تا ۱۰ درصد وزن را کاهش می‌دهد و احتمال بازگشت آن هم بسیار بالاست جایگاه جراحی چاقی در بیماران با BMI بالای ۳۵ مشخص می‌شود.

90 درصد علت چاقی افراد

همچنین افزایش BMI سبب کاهش سال های اشتغال فرد و میزان استخدام می‌شود، بنابراین تک تک افراد جامعه باید نسبت به اضافه وزن (شاخص توده بدنی بالای ۲۵) حساس باشند چرا که از قدیم گفته‌اند چاقی کیلو کیلو می‌آید و مثقال مثقال برطرف می‌گردد، چرا که بسیاری از افراد متابولیسم پایه و سوخت و ساز پائینی دارند و هم از نظر ژنتیکی مستعد چاقی هستند.

۹۰ درصد علت چاقی افزایش دریافت ۱۰۰ کیلو کالری روزانه و به صورت مداوم است (سه تکه شکلات حدود ۱۰۵ کیلو کالری و یک آب میوه کوچک ۱۵۰ کیلو کالری انرژی دارد) و افزایش دریافت ۳۵۰۰ کیلو کالری انرژی باعث افزایش ۴۵۰ گرم در وزن می‌شود.

اما راه کارهای موجود برای پیشگیری از چاقی چیست؟

1- قبل از سیر شدن دست از غذا خوردن برداریم.
2- آرام و آهسته غذا بخوریم.
3- هر لقمه غذا را خوب بجویم.
4- خوراکی‌های پر کالری از قبیل شیرینی، شکلات،بستنی، نوشابه، آب‌میوه، تخمه و تنقلات را بسیار کم و حداکثر ماهی یک بار مصرف کنیم و آن‌ها را با میوه و سبزیجات جایگزین کنیم.
5- کربوهیدرات‌ها از قبیل نان و برنج را کمتر مصرف کنیم.
6- هیچ وعده غذایی حذف نکنیم و میان وعده میوه مصرف کنیم.
7- صبحانه را قبل ساعت ۹ صبح مصرف کنیم.
8- ورزش را جزئی از زندگی روزمره خود کنیم تا هم نشاط و کارآیی روزانه ما زیاد شود و هم دچار اضافه وزن نشویم.

هزینه عمل لاغری در سال 1401 - هزینه عمل جراحی اسلیو معده - هزینه عمل جراحی بای پس معده

چرا جراحی چاقی انجام دهیم؟ جمع بندی

در پایان مطلب چرا جراحی چاقی انجام دهیم؟ باید گفت که جراحی چاقی و انواع آن اعم از جراحی اسلیو معده، بای‌پس معده و دیگر روش‌های جراحی لاغری امکانی به بیمار می‌دهد که با غذای بسیار محدود و کالری یک سوم روزانه گذشته خود سیر شود و در ماه اول لااقل ۲۰ درصد اضافه وزن را از دست دهد که این به بیمار انگیزه و توانایی بدنی دو چندان داده و او می‌تواند فعالیت‌های ورزشی هوازی و غیر هوازی را به آسانی انجام دهد.

 

ورود به کانال آپارات دکتر عطاردی

انتهای مطلب، چرا جراحی لاغری؟/

2 نظر روی مطلب “چرا جراحی چاقی انجام دهیم؟ فواید جراحی چاقی

    1. سلام وقت بخیر
      با شماره موجود در سایت هماهنگ بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای دکتر عطــاردی محفوظ می باشد | طراحی شده توسط دارکـــوب