دکتر حامد عطاردی

افتادگی پوست بعد از جراحی چاقی

افتادگی پوست بعد از جراحی چاقی

یکی از متداول ترین گونه های جراحی چاقی، اسلیو معده است که با انجام این عمل فرد به وزن دلخواه خود می رسد؛ اما به جهت آن که در مدت زمانی کم کاهش وزن پیدا می کند، دچار درجاتی از افتادگی پوست بعد از جراحی چاقی می شود. این موضوع، یکی از شایع ترین مسائل بعد از جراحی لاغری به شمار می رود؛ اما جای هیچ گونه نگرانی نیست زیرا می توان از افتادگی پوست بعد از عمل اسلیو جلوگیری نمود.

شما می توانید با گوش کردن به دستورات و پیشنهادهای پزشک به او در جلوگیری از این موضوع کمک کنید. بیماران باید توجه داشته باشند که برای جلوگیری از شل شدن پوست، اقدامات خود سرانه ای انجام ندهند و طبق توصیه های جراح پیش روند تا مبتلا به مشکلاتی از این قبیل  نشوند. علت افتادگی پوست بعد از عمل اسلیو چیست؟ روش های جلوگیری از شل شدن پوست چیست؟ این پرسش ها، اساسی ترین سوالاتی هستند که برای اکثر افراد پیش می آیند. به همین دلیل در این نگارش، به بررسی کامل جراحی چاقی می پردازیم تا شما بتوانید بهترین راه را برای جلوگیری از این مشکل انتخاب نمایید.

افتادگی پوست در کدام یک از قسمت های بدن ایجاد می شود؟

افتادگی پس از این عمل معمولاً در قسمت شکم ایجاد می شود؛ زیرا بیشترین میزان ذخیره چربی را دارد. ناگفته نماند که شل شدن و افتادگی پوست بعد از جراحی چاقی در بخش های دیگر نظیر: ران، بازو، سینه و باسن هم مشاهده می شوند.

راه های جلوگیری از افتادن پوست بعد از جراحی چاقی

پیشگیری بهتر از درمان است، این جمله را هزاران مرتبه در طول زندگی خود شنیده اید. جلوگیری از افتادن پوست بعد از جراحی چاقی، به مراتب آسان تر از درمان آن است. ناگفته نماند، بعضی از متدهای ممانعت از افتادگی پوست، به تایم پس از عمل و موقعی که شما در حال کاهش وزن هستید ارتباط دارد. اجرای اقدامات زیر، تا حد بسیاری می‌تواند میزان شل شدن پوست شما را پس از عمل اسلیو معده به حداقل برساند و یا از آن جلوگیری کند.

1- انتخاب پزشک ماهر و مجرب

 انتخاب یک پزشک متبحر و با تجربه برای اجرای عمل اسلیو معده، بسیار مهم است. پزشک با قابلیت های خود این قدرت را دارد که این عمل را با بهترین روش و به صورت دقیق اجرا نماید. این امر باعث می شود تا احتمال افتادگی پوست بعد از جراحی چاقی به حداقل برسد. دکتر حامد عطاردی یکی از متخصصین برتر ایران در زمینه جراحی های چاقی است که شما می توانید با انتخاب ایشان خاطری آسوده از عمل خود داشته باشید.

2- رعایت دستورات پس از عمل

 بعد از انجام عمل اسلیو معده، پزشک به شما پیشنهادات و دستورات مشخصی را ارائه می ‌دهد که باید به آن‌ ها عمل کنید. رعایت کردن این دستورات نظیر: استفاده از لباس فشاری،بانداژها و محافظت‌کننده‌ های خورشیدی و اجتناب از فعالیت ‌های فیزیکی سنگین می‌تواند به پیشگیری از شل شدن پوست کمک نماید.

3- مراقبت و تغذیه مناسب

 مراقبت و تغذیه مناسب از پوست بیمار، در زمان پروسه بهبود بعد از جراحی اهمیت ویژه ای دارد. مصرف غذاهای سالم که سرشار از مواد مغذی به ویژه پروتئین و ویتامین‌ها هستند، نوشیدن  دو لیتر آب در طی ۲۴ ساعت و استفاده از محصولات مرطوب‌کننده و آب ‌رسانی کافی می‌تواند به انعطاف و حفظ سلامت پوست کمک کند.

4- استفاده از محصولات پوستی مناسب

 استفاده از محصولات پوستی مناسب نظیر: روغن‌ها و کرم‌های ضد افتادگی پوست، می ‌تواند به حفظ جوانی و سلامت پوست کمک نماید. احتمال افتادگی پوست با استفاده محصولاتی پوستی مناسب بسیار کاهش می یابد.

5- ورزش منظم و تقویت عضلات

 ورزش مداوم و منظم سبب جریان داشتن خون و تقویت عضلات در ناحیه عمل می گردد و به منعطف بودن و حفظ سفت شدن پوست بسیار کمک می کند و در کنار مصرف غذاهای پروتئینی بیشترین تاثیر را دارد.

۶- استراحت کافی و کاهش استرس

استراحت کافی و کاهش استرس نقش بسیار مهمی در بهبود و بازسازی پوست دارد. خواب کافی و شیوه های مدیریت استرس، به حفظ سلامت پوست کمک می کنند و از شل شدن پوست بعد از عمل اسلیو جلوگیری می نمایند.

کانتورینگ بدن بعد از عمل اسلیو معده

جراحی معده، کاهش وزن، رژیم غذایی و بارداری باعث افتادگی پوست بدن افراد می شوند. یکی از شیوه هایی که به بهبود فرم دهی بدن بیمار بعد از این اتفاقات کمک می کند روش بادی کانتورینگ است. جراحی های بادی کانتورینگ شامل: لیپوساکشن، برداشتن پوست اضافی از قسمت زیر شکم(ابدومینوپلاستی)، انواعی از لیفت ها نظیر: لیفت قسمت داخلی ران و لیفت بازو(براکیوپلاستی) است. در جراحی کانتورینگ بدن از شیوه های مختلفی استفاده می شود. گام های این جراحی عبارتند از: حذف چربی و پوست اضافی در اطراف ناحیه پشت، دور کمر و شکم ، پس یک گام اضافی تر در مقایسه با لیپوساکشن شکم دارد.  در برخی موارد، بعد از آن که بیمار دچار کاهش وزن ناگهانی می شود، نیاز به جراحی کانتورینگ بدن پیدا می کند. زمانی که از لیپوساکشن نتیجه مطلوبی عایدمان نمی شود و یا شل شدن پوست بیش از اندازه است از لیفت استفاده می شود.

  کانتورینگ بدن بعد از عمل اسلیو معده

علت افتادگی پوست بعد از عمل اسلیو

درمان افزایش وزن و چاقی امری حیاتی است و علت آن هم عوارض و بیماری هایی است که چاقی می تواند بیمار را به آن مبتلا نماید. ناگفته نماند که در برخی موارد عوارض چاقی منوط به جسم نمی شود و افسردگی و کاهش اعتماد به نفس را به همراه دارد. درست است که اسلیو در مواردی به افتادگی پوست منجر می شود؛ اما مزیت های فراوانی  هم دارد که نباید از آن ها غافل شد. شلی پوست معمولاً بعد از جراحی لاغری رخ می دهد؛ زیرا بعد از عمل اسلیو، فرد حدود 40 کیلو کاهش وزن پیدا می کند و این تغییر ناگهانی در مدت زمانی کوتاه موجب درجاتی از افتادگی و شل شدن پوست او خواهد شد. در موقعیتی که کاهش وزن به طور تدریجی شکل می گیرد، این اتفاق کمتر مشاهده می شود؛ زیرا پوست زمان بیشتری برای کاهش چربی ها و جا باز کردن دارد. زمانی که کاهش وزن به سرعت اتفاق می افتد، پوست این فرصت را ندارد و نمی تواند بر اساس خاصیت ارتجاعی خود عمل نماید. به همین دلیل، متدهای جلوگیری از افتادگی پوست بعد از عمل اسلیو جایگاه مهمی بین افراد پیدا کرده اند. لازم به ذکر است جراحی لاغری و کاهش وزن برای بهبود بیماری چاقی صورت می گیرد و موجب کاهش ابتلا به بسیاری از بیماری ها می شود. در نتیجه، نباید این ویژگی را فراموش کرد. شل شدن پوست پس از جراحی چاقی، می تواند تا حدودی موجب کاهش اعتماد به نفس بیمار شود .

پوست بیشترین قسمت از بدن افراد را در بر گرفته است و در مقابل عوامل تخریبی همانند یک سد دفاعی عمل می نماید. داخلی ترین لایه پوست انسان از الاستین و کلاژن شکل گرفته است. ویژگی ارتجاعی پوست به جهت داشتن الاستین در آن است که به سفت شدن و جلوگیری از افتادگی پوست بعد از اسلیو کمک می کند. همچنین، 80% درصد ساختار پوست را کلاژن تشکیل می دهد و وظیفه آن به برقراری استحکام پوست است. همان گونه که اطلاع دارید افزایش وزن موجب منبسط شدن پوست می گردد و بارداری یکی از نمونه های آن به شمار می رود. پوست چندین ماه در زمان بارداری، منبسط می گردد و پس از زایمان بازگشتی به شکل طبیعی خود دارد. اگر پوست کشش طولانی مدتی را تجربه کند، کارایی خود را به جهت آسیب رشته های کلاژن و الاستین از دست می دهد. به همین دلیل، هنگامی که فرد وزن خود را به یک باره کاهش می دهد، پوست آویزان می شود. هر قدر مقدار وزنی که فرد از دست می دهد بیشتر باشد، احتمال شل شدن پوست هم بیشتر خواهد بود. تعدادی از آمارها بعد از جراحی کاهش وزن بیانگر این موضوع است که شاهد کاهش کلاژن در پوست هستند. به گونه ای که بر اساس این آمار بعد از جراحی، بدن بیمار کلاژن کمتری تولید می کند و همین موضوع موجب شل شدگی بیشتر پوست او می شود. البته، جراحی تنها باعث افتادگی پوست بیمار نمی باشد و فاکتورهای دیگری هم در این عارضه نقش دارند که در متن ذیل به آن ها اشاره کرده ایم:

میزان چاقی: مقدار وزنی که کاهش یافته است و مدت چاقی فرد از فاکتورهای موثر دیگری هستند. به این معنا که فرد هر قدر در مدت زمان طولانی تری در چاقی بماند، بعد از کاهش وزن پوستی آویزان تر دارد و این موضوع به جهت از بین رفتن الاستین و کلاژن است. اغلب با کاهش بیش از ۴۵ کیلو از وزن، بیمار دچار افتادگی پوست می شود؛ اما اگر اضافه وزن بیمار کمتر باشد، مقدار این افتادگی کمتر خواهد بود.

ژنتیک: ژنتیک نیز یکی دیگر از فاکتورهای مهم در شل شدگی پوست پس از جراحی اسلیو است. این موضوع، سبب می شود واکنش پوست هر فرد نسبت به کاهش وزن با دیگری متفاوت باشد.

سن: یکی دیگر از المان های مهم که در میزان این شل شدگی نقش آفرینی دارد، سن بیمار است. هر قدر سن بیمار بالاتر باشد، در پوستش کلاژن کمتری تولید می گردد و مقدار شل شدگی پوست پس از جراحی بیشتر می شود.

نور خورشید: بر اساس تحقیقات، قرارگیری در معرض نور خورشید موجب کاهش مقدار تولید کلاژن و الاستین در پوست می شود و این یکی از عواملی است که در شل شدن پوست موثر می باشد.

سیگار: استعمال دخانیات، یکی دیگر از کارهایی که موجب شل شدگی پوست می شود. آمار ثابت کرده است که این اقدام، کاهش تولید کلاژن و آسیب به آن را به همراه دارد و همین امر باعث شل شدگی پوست می شود.

علت افتادگی پوست بعد از عمل اسلیو

راه های رفع افتادگی پوست بعد از عمل اسلیو

به کارگیری تکنیک ‌های پیشرفته و دقیق: استفاده از تکنیک‌ ‌های مطمئنی نظیر لیپوساکشن با به کارگیری کانولاهای نازک، در به حداقل رساندن شل شدگی پوست می تواند کمک کند. شیوه های جراحی زیبایی شکم همچون ابدومینوپلاستی هم برای کسانی که افتادگی پوست شدید دارند، بسیار مناسب می باشد.

تغییر در سبک زندگی: سبک زندگی سالم نظیر: خواب کافی، مصرف مواد غذایی سالم، کاهش استرس و مداومت در ورزش در نگهداری سلامت پوست و کاهش افتادگی آن موثر هستند.

مراقبت از پوست: مصرف محصولات مراقبت از پوست از جمله: مرطوب کننده ‌ها، کرم ‌ها و سرم ‌های ترمیمی و فاکتورهای ضد اکسیدان می‌توانند به حفظ سلامت و انعطاف پوست کمک کنند.

مصرف محصولات ضد اکسیدان: محصولاتی که دارای آنتی‌ اکسیدان‌ هایی نظیر: ویتامین C و ویتامین E هستند، از آسیب دیدن پوست جلوگیری می نمایند. همچنین، این محصولات می‌توانند به بهبود الاستین، تقویت کلاژن پوست و جلوگیری از خرابی آن کمک کنند.

مصرف آب کافی: نوشیدن مقدار کافی آب روزانه به منظور حفظ سلامتی پوست بسیار مهم است. آب، پوست را مرطوب نگه می دارد و از خشکی و افتادگی آن ممانعت می کند. به ویژه در زمان بهبودی بعد از عمل، نوشیدن آب به مقدار کافی بسیار ضروری است. هر قدر که بدن دهیدراته‌ تر باشد، مقدار افتادگی آن هم بیشتر خواهد شد.

ماساژ پوست: این اقدام با تحریک جریان خون و تقویت عضلات  موجب تقویت ساختار پوست شده و از افتادگی آن ممانعت می ‌کند. شما برای انجام ماساژ می توانید از کرم‌ ها یا روغن‌ های مرطوب کننده استفاده نمایید.

استفاده از لوازم ضد آفتاب: استفاده از این لوازم با شماره حفاظتی مناسب (SPF) از آسیب دیدگی ناشی از اشعه مضر آفتاب به پوست جلوگیری می نماید. حفظ جوانی، انعطاف پوست و کاهش افتادگی پوست به واسطه این محصول امکان پذیر است.

میل کردن غذاهای دارای کلاژن: میل نمودن غذاهایی که کلاژن دارند، به تقویت ساختار و جلوگیری از افتادگی پوست کمک می کنند به طور مثال، مصرف مواد غذایی نظیر: آووکادو، خرما، مرغ، ماهی و برگ ‌های سبز موجب افزایش سطح کلاژن پوست می شوند.

این موارد راه های ساده ای هستند که هر یک از افراد قادر به اجرای آن ها می باشند. در نتیجه با توجه به موارد ذکر شده شما می توانید از شل شدن پوست خود ممانعت کنید. زمانی که به باشگاه می روید و یک رژیم غذایی سالم را در پیش می گیرید، متوجه تفاوت افتادگی در قبل و بعد از شروع ورزش خود می شوید.

شل شدگی پوست بعد از جراحی چاقی در اکثر موارد اجتناب ناپذیر می باشد. مدت زمان اضافه وزن، سن، مقدار اضافه وزن و همچنین زمان کاهش وزن پس از جراحی اسلیو در افتادگی پوست اثر دارند. بدیهی است که کلیه افراد بعد از انجام این عمل، افتادگی را تجربه نخواهند کرد. مصرف مکمل ها، ورزش، تکنیک جراح و رژیم غذایی اصولی و استاندارد در پیشگیری از افتادگی پوست موثرهستند. به منظور ممانعت از شل شدن پوست، باید با مشاوره پزشک و با در نظر گرفتن میزان وزن اضافه، روش کاهش وزن فرد انتخاب گردد. در پایان باید بدانید که فرایند کاهش وزن و پروسه درمان افتادگی پوست بعد از جراحی چاقی در برخی موارد طولانی است. یادتان باشد که انتخاب یک جراح ماهر از هر موضوع دیگری مهم تر است زیرا او می تواند تا حد بسیاری به واسطه مهارت و تجربه خود از افتادگی پوست جلوگیری نماید.

آیا افتادگی پوست با اجرای ورزش درمان می گردد؟

بعد از اجرای تمرینات منظم، متوجه بهبود خاصیت ارتجاعی پوست خود می شوید؛ موثر بودن این تمرینات در تحقیقات علمی ثابت شده است. تمریناتی ازجمله: کرانچ، عضلات ناحیه میانی را سفت و خوش فرم می نماید و در نهایت به حذف پوست شل این قسمت کمک می کند.

جراحی زیبایی شکم چه بازه زمانی پس از اسلیو قابل اجرا است؟

اگر میزان شل شدگی پوست شما زیاد باشد، می ‌توانید نواحی شکم و بازو را با جراحی زیبایی درمان نمایید؛ اما شما باید حداقل ۱۸ ماه بعد از عمل اسلیو دست به این اقدام بزنید.

بهترین محصولات مراقبت برای ترمیم پوست کدامند؟

اغلب کرم‌ های دارای کلاژن نقش سفت کنندگی پوست را به عهده دارند؛ اما شما باید حداقل 6 ماه صبر داشته باشید تا نتیجه آن را ببینید.

آیا کلیه افراد بعد از جراحی چاقی، افتادگی پوست را تجربه می‌کنند؟

توزیع وزن بدن، ژنتیک و میزان کاهش وزن با پوست اضافی بعد از جراحی چاقی ارتباط مستقیمی دارد. اغلب افراد تا حدودی با این مشکل مواجه می شوند. کسانی که شاخص توده بدنی کمتری دارند به درمان افتادگی پوست بعد از جراحی چاقی نیازی پیدا نمی کنند.

برای درمان شل شدن پوست چه زمانی باید اقدام کرد؟

درست است که بیماران 6 ماه قبل از جراحی باید به ثبات وزنی برسند؛ اما اغلب پزشکان پیشنهاد می ‌کنند که 18 ماه بعد از جراحی چاقی، می توانند درمان پوست اضافی را  شروع نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای دکتر عطــاردی محفوظ می باشد | طراحی شده توسط دارکـــوب