دکتر حامد عطاردی

استپ وزنی چیست و چگونه آن را بشکنیم؟

علت استپ وزنی- استپ کاهش وزن کاذب واقعی

اگر از کسانی که تجربة کاهش وزن یا انجام عمل اسلیو را دارند بپرسید، به شما خواهند گفت بابت توقف عدد روی ترازو نگران نیستند چرا که مسیر رسیدن به‌سلامتی و کاهش وزن آگاهی، صبوری و مقاومت بالایی می‌خواهد. در این مقاله قصد داریم با این موضوع بیشتر آشنا شویم علت‌ها و راهکارهای آن را بررسی کنیم.

استپ وزنی چیست؟

توقف کاهش وزن یا به زبان ساده‌تر باید گفت شما در ابتدا کاهش وزن سریعی تجربه می‌کنید؛ اما بعد از مدتی، وزن روی عدد ثابتی باقی می‌ماند انگار دیگر ورزش و رژیم غذایی اثرگذار نیستند. اما باید گفت صبور باشید این توقف وزن بسیار طبیعی است و نباید از ادامه مسیر منصرف شوید. در ادامه با راه کارهای بیشتری آشنا خواهید شد تا از این مرحله به‌سادگی گذر کنید.

استپ وزنی چیست؟

رهایی از استپ وزنی

بله رهایی از استپ وزن امکان‌پذیر است، منحنی کاهش وزن در هفته‌های اول بسیار سریع است، اما در ادامه این طور نیست شما باید با چالش‌های مسیر پیش رویتان بهتر آشنا شوید. برای رهایی از استپ وزنی پیروی از دستورالعمل‌های زیر می‌تواند بسیار مفید باشد.

بهترین قرص برای استپ وزنی یا اگر به دنبال پاسخ به این سؤال هستید که چکار کنیم از استپ وزنی خارج شویم؟ باید صادقانه بگوییم خیر، به‌سادگی خوردن یک قرص نیست و باید به راهکارهای که در ادامه با آن آشنا خواهید شد پایبند باشید، نتیجه‌ای که در ادامه خواهید دید و سلامتی که به دست میاورید آن قدر ارزنده و زیبا است که در نهایت به خودتان افتخار می‌کنید.

معمولاً استپ وزنی یا توقف وزن در همه افراد یکسان نیست، گاهی یکباره و برای بعضی از افراد بسته به شرایط محیطی و ژنتیکی به‌آرامی اتفاق می‌افتد و معمولاً بین ۲ تا ۴ هفته طول می‌کشد. در این مدت عدد روی ترازو ثابت است.

  • وسواس در کالری شماری یا بی‌خیال شدن!

در ابتدا بسیاری از افراد با وسواس و دقت زیادی، هر کالری که مصرف می‌کنند را می‌شمارند؛ اما در ادامه به‌ویژه بعد از چند هفتة اول و کاهش وزن، بی‌خیال آن می‌شوند. افزایش کالری دریافتی (ریزه‌خواری یا هله‌هوله‌ها) یا افزایش مصرف غذاهای متراکم‌تر با چگالی بالاتر سبب توقف کاهش وزن می‌شوند. بهتر است اصل تعادل را همیشه به یاد داشته باشید و با یک برنامه غذایی متعادل و دریافت کالری مناسب روزانه، با استپ وزنی مقابله کنید.

  • شما غذا می‌خورید و سیر هستید، اما بدن نه!

یک برنامه غذایی مناسب شامل انواع پروتئین‌ و مواد مغذی و دانه‌ها است، نوشیدنی‌های پر کالری یا انواع شیرینی‌ها یا غذاهایی که فقط طعم و بوی خوبی دارند و معده را پر می‌کنند هیچ‌کدام برای بدن کافی نیستند و نمی‌توانند نیازهای بدن را تأمین کنند. کمبود مواد غذایی مقوی، نخوردن صبحانه یا کمبود ویتامین‌های گروه بی و آهن، شما را در یک‌چرخة معیوب اسیر خواهند کرد که در طولانی‌مدت سبب بیماری و ابتلا به چاقی خواهد شد.

رهایی از توقف وزن

  • تمرینات ورزشی با شدت متوسط و معجزة عضله‌سازی

تمرینات ورزشی کاردیو و تمریناتی که به افزایش چربی‌سوزی در بدن کمک می‌کنند به‌راحتی می‌توانید یاد بگیرید. علاوه‌برآن، با عضله‌سازی به‌مرور سلامتی و قدرت بدنی در کنار هم رشد خواهند کرد. هر قدر عضله‌های بیشتری داشته باشید کالری بیشتری می‌سوزانید.

گاهی پاسخ به سؤال علت استپ وزنی چیست بسیار ساده است بدن شما توده عضلانی ندارد؛ بنابراین وزن ثابت باقی می‌ماند. برای افزایش متابولیسم و سرعت کالری‌سوزی، حداقل سه بار در هفته دمبل بزنید البته به یکباره بلندکردن دمبل‌های پنجاه کیلویی نه! وزن دمبل‌ها به‌تدریج افزایش یابند و چالش‌برانگیز باشند البته زیر نظر مربی، پس یک اصل اساسی را به یاد داشته باشید عضلة یعنی کالری‌سوزی بیشتر، عضلة بیشتر یعنی یک بدن قوی و سالم‌تر.

  • وقتی بدن تشنه‌تر از آن است که فکر می‌کنید.

کمبود آب در بدن به توقف وزن و کاهش سرعت کالری‌سوزی منجر می‌شود، گاهی مغز ما در حین فعالیت‌های روزمره و افکار آن‌قدر پر مشغله و نگران است که فراموش می‌کند به شما یادآوری کند که تشنه هستید، این بار خرید یک قمقمة شیک آب را به خود هدیه دهید و سعی کنید در روز هشت لیوان آب بنوشید.

  • استرس، متهم همیشگی

گفتن استرس نداشته باشید ساده است؛ اما عمل به آن همانند کندن و جابه‌جاکردن یک کوه است، سخت و غیرممکن. زندگی در دنیای امروز و فعالیت‌های شغلی و تحصیلی آسان نیست و گاهی شدت آن در برخی دوره‌های زندگی بیشتر است؛ بنابراین دست از سرزنش‌کردن و نگرانی بابت ثابت ماندن عدد ترازو بردارید و به خودتان حق بدهید، افکار منفی و نگرانی بابت توقف کاهش وزن به‌تنهایی برای بالابردن سطح هورمون استرس در بدن کافی است، سطوح بالای هورمون کورتیزول سبب توقف چربی‌سوزی و ذخیرة آن در دور شکم و پهلو می‌شود.

برای مدیریت بهتر استرس و زمانی که در طول روز دارید از یک متخصص روانشناس یا شخصی باتجربه ‌تر کمک بگیرید و سعی کنید با تکنیک‌هایی آرام‌سازی ذهن و بدن، مدیریت محرک (چیزی که سبب استرس شما است) یا مدیریت پاسخ (واکنش شما به استرس) آشنا شوید.

  • یک نگهبان شب قدر یک خواب شبانه خوب را می‌داند.

بله یک نگهبان یا کسانی که به دلیل ماهیت شغلشان ناچار هستند شیفت‌های شبانه داشته باشند، قدر خواب شبانه را می فهمند. خواب کافی و عمیق شبانه برای بدن یک ضرورت است و قابل‌جبران نیست، خواب ناکافی یا اختلالات خواب روند کاهش وزن را مختل می‌کنند و علاوه بر آن خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها را افزایش می‌دهند؛ بنابراین لازم است به یک‌چرخة خواب عمیق و منظم شبانه پایبند باشید و بر روی آن مذاکره نکنید؛ چون خواب روز اصلا جایگزین مناسبی نیست.

  • با بدنتان صبور باشید و به آن فرصت دهید.

بدن همراه همیشگی شما تا لحظه مرگ است، شاید وزنی که در آن متوقف شده‌اید وزن ترجیحی بدن شما باشد و دوست نداشته باشد از وزن ترجیحی خود خارج شود همان‌طور که بدن ترجیح می‌دهد همیشه در دمای سی درجه سانتی‌گراد قرار داشته باشد، پس اگر دستورالعمل‌های گفته شده را رعایت می‌کنید؛ ولی همچنان وزن شما ثابت باقی‌مانده باید صبور باشید.

وزن شما، پیرو  ژنتیک است که نمی‌توانید در آن مداخله کنید؛ اما امروزه ثابت شده است که غذای خوب، ورزش و محیط می‌توانند بر ژن‌ها غلبه کنند، بنابراین بهتر است آهسته و پیوسته نقطه ترجیحی بدن را تغییر دهید؛ یعنی ابتدا ده درصد وزن خود را در یک دوره کاهش دهید، به مدت سه الی شش ماه برای حفظ آن تلاش کنید و سپس سراغ ده درصد بعدی بروید.

 

علت توقف کاهش وزن- کاهش وزن کاذب

 

انواع توقف کاهش وزن

استپ وزنی کاذب

استپ وزن کاذب زمانی اتفاق می‌افتد که کاهش وزن شما به دلایل مختلف کند شده باشد و کندی آن کاملا موقتی و کاذب باشد.

این نوع استپ وزنی با رفع علل و به خودی خود از بین می‌رود.

استپ کاهش وزن واقعی

استپ وزن واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که وزن شما به دلیل سازگاری و پاسخ بدن به کمبود کالری استپ کرده و باید برای خروج از این مرحله اقداماتی انجام بدهید.

در این مرحله وقتی به اندازه کافی مواد مغذی دریافت نکنید، بدن با کاهش سرعت سوخت و ساز، کمبود کالری‌ها را جبران می‌کند؛ در نتیجه دچار استپ وزن واقعی خواهید شد.

 

استپ کاهش وزن- انواع استپ وزنی واقعی

 

دلایل استپ وزنی و درمان آن

علت‌های زیادی برای استپ کاهش وزن چه از نوع کاذب و چه از نوع واقعی وجود دارد؛

که در ادامه بصورت مختصر 9 تا از این موارد را بهمراه راهکار آنها بیان می‌کنیم.

9 علت استپ وزنی + راه‌کارها

1: خواب ناکافی و دیر خوابیدن (راهکار: با یک شیب ملایم ساعت خواب‌تان را تنظیم کنید)

2: میل نکردن صبحانه (صبحانه را حتما سعی کنید تا قبل از ساعت 9 میل کنید)

3: مصرف کم آب (آب چون باعث افزایش متابولیسم پایه بدن می شود مهم است و باید روزانه 8 لیوان بنوشید)

4: مصرف کم پروتئین (حتما سعی کنید گوشت، مرغ و ماهی که سرشار از پروتئین هستند را میل کنید)

5: خوردن غذاهایی با کالری زیاد و ارزش غذایی کم (منظور همان هله هوله ها هستن که باید ممنوع شوند)

6: مصرف مایعات پر کالری (منظور همان نوشابه و آبمیوه ها هستند که باید سعی کنید مصرف نکنید)

7: استرس زیاد ( استرس تاثیر زیادی بر استپ وزن دارد، سعی کنید استرس تان را کاهش دهید)

8: نداشتن فعالیت ورزشی ( فعالیت های ورزشی که عضله سازی میکنند بسیار تاثیر گذارند برای کاهش وزن)

9: کمبود یه سری ریز مغذی ها مثل ویتامین های گروه B و آهن

 

 ویدئویی از 9 علت استپ وزن

 

استپ وزنی بعد از عمل اسلیو

استپ وزنی بعد عمل اسلیو، بسیار طبیعی و رایج است پس بر روی سلامتی و بهبودی‌تان تمرکز کنید. در عمل اسلیو باگذشت یک سال حدود هفتاد درصد وزن خود را از دست می‌دهید و کاهش سایز و وزن در سه ماه اول بسیار چشمگیر است. بعد از حدود یک هفته پس از عمل اسلیو، پزشک به شما اجازه می‌دهد تا برخی از تمرینات با شدت متوسط مانند راه‌رفتن، شنا را انجام دهید.

بعد از گذشت سه ماه و زیر نظر پزشکتان بهترین راه برای مقابله با استپ وزنی بعد عمل اسلیو، انجام تمرینات ورزشی ترکیبی از قدرتی با هوازی با شدت کم تا متوسط است. ورزش بیشتر از چیزی که انتظار دارید به‌سلامت قلب، ظرفیت ریه، قدرت بدنی، تراکم استخوان کمک می‌کند.

عمل اسلیو به کاهش کالری دریافتی و جذب آن کمک می‌کند؛ اما وقتی همان مقدار کم ‌کالری دریافتی به‌قدر کافی مغذی و سالم نباشد بدن با کاهش سرعت سوخت‌وساز و ذخیره چربی کمبود کالری را جبران می‌کند.

منحنی کاهش وزن در ۹ الی ۱۲ ماه اول بعد از جراحی اسلیو معده بیشترین شیب را دارد. دلیل این امر به شکل و اندازه معده جدید، محدود کردن غذا،خود فرآیند هضم غذا در معده جدید و واکنش متابولیسم بدن به عمل جراحی بر می گردد.

استپ وزنی بعد از عمل اسلیو

خوردن پروتئین کافی،میوه، بعضی مغزهای آجیل، وعده‌های غذایی روزانه پنج الی شش وعده و آب کافی مهم‌ترین توصیه متخصصان تغذیه است. علاوه‌برآن،طی دو سال بعد جراحی معدة بیمارمختصر گشاد تر می شود ولی  به‌اندازه اولیه نمی رسد  پس بعد از این باید سعی کنید از افزایش کالری و برگشت وزن جلوگیری کند به همین خاطر ایجاد و حفظ یک رابطة سالم با غذا و نحوة جویدن و مهار محرک‌های عاطفی و عادات ناسالم گذشته بسیار مهم است.

جراحی چاقی چیست؟ تشریح انواع جراحی چاقی معده

 

دکتر حامد عطاردی جراحی چاقی

 

استپ وزنی در طب سنتی

طب سنتی بر تعادل در هر چیز و شناخت ترکیب مواد غذایی و سازگاری با بدن استوار است، استپ وزنی در طب سنتی با توصیه‌هایی در طب شرقی همراه است که آشنایی با برخی از آن‌ها خالی‌ازلطف نیست و می‌تواند به ما در رسیدن به یک رژیم غذایی سالم کمک کند.

شناخت ترکیب مواد غذایی، برای مثال بعضی از مواد غذایی نباید در کنار یکدیگر مصرف شوند (کاهو به همراه غذا برای افزایش وزن مناسب‌تر است)

  • کمبود ویتامین‌هایی مانند ویتامین E و D
  • داروهای حاوی کورتون
  • مقاومت بدن به انسولین ترشح‌شدة بدن
  • فعالیت نامنظم غدة تیروئید یا هورمون‌ها
  • اختلالات خواب
  • نحوة جویدن غذا و سلامت دستگاه گوارش
  • مصرف مواد غذایی دیرهضم

ایستگاه سلامتی نزدیک است.

در این مقاله به استپ وزنی چیست و چگونه آن را بشکنیم پرداختیم، ایستگاه سلامتی با رعایت یک رژیم غذایی مغذی و سالم، فعالیت‌های ورزشی و مدیریت استرس بسیار دلچسب و نزدیک است. توقف وزن و ثابت ماندن آن اتفاق بسیار رایجی است که همة افراد کم‌وبیش با آن روبه می‌شوند و با رعایت دستورالعمل‌های گفته شده، می‌توان آن را بشکنیم. گشتن به دنبال بهترین قرص برای استپ وزنی بیهوده است. صبر و ژنتیک شما بیشتر از هر چیز تعیین‌کننده هستند. در نهایت شما به‌خاطر پایبندی به رژیم غذایی سالم و ورزش‌کردن به خودتان افتخار خواهید کرد و قدردان بدن شگفت‌انگیزتان خواهید بود.

برای مشاهده ویدئوهای بیشتر دکتر حامد عطاردی پیرامون مباحث جراحی چاقی و انواع آن می‌توانید از این لینک اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای دکتر عطــاردی محفوظ می باشد | طراحی شده توسط دارکـــوب