دکتر حامد عطاردی

پیگیری های بعد از جراحی چاقی

پیگیری های بعد از جراحی لاغری

چاقی یک بیماری مزمن است و فاکتورهای مختلفی از قبیل الگوی غذایی، فعالیت بدنی و ژنتیک روی آن موثر است، در حال حاضر ما نمی توانیم روی ژنتیک تغییری ایجاد کنیم اما بعد جراحی چاقی که حجم معده بسیار کم می شود به راحتی می توانیم الگوی غذایی خود را اصلاح کرده و با کاهش وزن مناسبی که حتی یک ماه بعد جراحی به دست می آوریم فعالیت بدنی خود را افزایش دهیم.

این دو تغییر باعث می شود که شما روی تاب سلامتی و تناسب اندام برای سالیان سال باقی بمانید و از برگشت وزن جلوگیری کنید.

بالطبع شما برای تغییر در سبک زندگی که مهمترین آن ابتدا الگوی غذایی و بعد فعالیت بدنی است نیاز به تمرین و ممارست دارید، چون شما مدت هاست که سبک زندگی غلطی داشته اید که منجر به چاقی مفرط شده و تغییر آن یک شبه انجام نمی شود. رژیم غذایی و اعمال بعد از جراحی چاقی را می توانید در مقاله ای دیگری از دکتر عطاردی مطالعه کنید.

فلسفه ویزیت های قبل و به ویژه بعد جراحی چاقی و تعامل با جراح و متخصص تغذیه این است که با مرور زمان و تعامل با آنها سبک زندگی خود را اصلاح کنید.

پیگیری های بعد از جراحی چاقی

ویزیت ۱۰ روز بعد جراحی چاقی

در این ویزیت حال عمومی، میزان پیاده روی، روند کاهش وزن، مصرف مایعات و داروهای شما بررسی می شود. محل برش های جراحی معاینه و بخیه ها کشیده می شود. ژل استراتادرم یا پماد سیکالفیت برای کاهش جای بخیه شما تجويز می شود که از ۱۲ روز بعد جراحی هر ۱۲ ساعت یک مرتبه روی محل برش های یک سانتی تا ۲۰ روز استفاده کنید.

همچنین پودر پروتئین ایزووی از ۱۰ روز بعد جراحی برای شما شروع می شود، هر اسکوپ این پودر حاوی حدود ۲۵ گرم پروتئین بوده و باید قند و چربی آن حداقل باشد. این پودر باید داخل یک لیوان آب یا شیر خنک حل شود و طی نیم ساعت مصرف شود.

بهتر است دو هفته اول نصف اسکوپ روزانه مصرف شود و به تدریج به یک پیمانه برسد.

این پودر ضعف و بی حالی شما رو به حداقل می رساند و باعث می شود حین کاهش وزن عضلات شما حفظ بشه.

رژیم غذایی پوره و میکس شده از دو هفته بعد جراحی طبق نظر متخصص تغذیه برای شما شروع می شود. همزمان با شروع این رژیم بهتر است کپسول کیسه صفرا (اورسوفار) هر ۱۲ ساعت بعد غذا شروع شده و تا ۶ ماه ادامه یابد تا احتمال تشکیل سنگ کیسه صفرا با کاهش وزن به حداقل برسد.

ویزیت یک ماه بعد جراحی چاقی

در این ویزیت میزان کاهش وزن شما در وهله اول بررسی می شود که شما باید حدود یک چهارم اضافه وزن خود را از دست داده باشید و اگر چنین باشد این یک پیش آگهی خوب برای ادامه روند کاهش وزن شماست.

آنالیز بدن شما که قبل جراحی انجام شده بود مجدد تکرار و روند فعالیت بدنی، وضعیت عضلات و بافت چربی شما بررسی می شود و توصیه می شود کم کم روند برنامه ورزشی خود را شدت داده و سه جلسه یک و نیم ساعت در هفته به باشگاه بروید، که ۱۵ دقیقه اول آن با ورزش هوازی مثل تردمیل شروع و بقیه آن زیر نظر مربی با وزنه مناسب خود حرکات بدنسازی برای تناسب اندام را انجام دهید. مهم است که این برنامه ادامه دار بوده و فشار زیادی به شما وارد نکند و جزئی از سبک زندگی شما بشود.

اگر شما در ۶ ماه اول بعد جراحی چاقی ورزش منظم انجام دهید، بهترین تناسب اندام را به دست آورده و پوست بدن شما هم شل نمی شود.

همچنین یک ماه بعد جراحی رژیم غذایی پروتئینی سفره برای شما شروع می شود که باید به آهستگی و طمانینه از این رژیم دقیقا زیر نظر متخصص پیروی کنید.

حدودا هر دو ساعت یک یا دو قاشق مرباخوری وعده غذایی یا میان وعده باید مصرف کنید و به تدریج طی یک تا دو ماه به یک تا دو قاشق غذا خوری برسانید. حدود یک ماه بعد جراحی مکمل کلسیم نیز روزانه برای شما شروع می شود. یادتان باشد لااقل تا دو سال روزی یک قرص مولتی‌ویتامین‌ مینرال و یک سیترات کلسیم باید روزانه مصرف کنید و بعد دو سال می توانید یک روز در میان مصرف کنید.

ویزیت دکتر بعد از جراحی چاقی

ویزیت ۳ ماه بعد جراحی چاقی

در این ویزیت ابتدا روند کاهش وزن و آنالیز بدن شما بررسی می شود. شما سه ماه بعد جراحی چاقی حدود ۴۵ درصد اضافه وزن خود را باید از دست داده باشید.

مهمترین بررسی در این ویزیت نوع تغدیه شماست که زیر نظر متخصص تغذیه انجام می شود، شما بر اساس وزن ایده آل خون باید در طی ۲۴ ساعت حدود ۶۰ تا ۸۰ گرم پروتئین دریافت کنید که می توانید حدود ۲۵ گرم را از پودر پروتئین و مابقی را از مواد غذایی دریافت کنید.

یادتان باشد حتما باید ناهار شما در دو وعده با حجم کم باشد و بیشتر آن حاوی غذاهای پروتئینی و فیبر باشد. پروتئین ها شامل گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و حبوبات پخته و فیبرها شامل کاهو، سبزی، هویج، کدو سبز، بروکلی و …. می باشند.

بعد از اینکه برنامه پروتئین و فیبر مصرفی خود را اصلاح و به میزان کافی رساندید، اولویت بعدی شما مصرف آب کافی در ۲۴ ساعت است که لا اقل حدود ۱.۵ لیتر می باشد. آب کافی هم در بسیاری اوقات احساس سیری می دهد و هم سوخت و ساز پایه شما را بالا برده و به کاهش وزن کمک می کند.

معمولا ریزش مو از ماه سوم بعد جراحی چاقی شروع می شود و در افرادی بیشتر به چشم می خورد که پروتئین و آب کافی مصرف نمی کنند و مکمل مولتی ویتامین‌ مینرال خود را نامنظم استفاده می کنند.

آمپول های بیوتین بپانتن هفتگی به صورت عضلانی تا ۶ هفته که می توان دو مرتبه تکرار کرد و مکمل های زینک این ریزش مو را به حداقل می رسانند.

ویزیت ۶ ماه بعد جراحی چاقی

شما ۶ ماه بعد جراحی حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد اضافه وزن خود را از دست می دهید. اگر کمتر ۵۰ درصد اضافه وزن را از دست داده باشید باید ابتدا شرایط تغذیه ای، مصرف پروتئین کافی و ریزه خواری شما توسط متخصص تغذیه بررسی شود.

در این ویزیت نیز مشابه ویزیت ۳ ماه باید آزمایش کامل خون که شامل قند، چربی، اسید اوریک، آنزیم های کبدی، آلبومین، فریتین، کلسیم،روی، مس، سلنیوم ، ویتامین های A ،D ،B9 ،B12 است، چک شود.

این آزمایش ها هر سه ماه در سال اول ، هر ۶ ماه در سال دوم و سپس باید سالی یک بار چک شوند و اگر کمبودی دیده شود با دارو اصلاح شود.

همچنین ۶ ماه بعد جراحی باید سونوگرافی کبد و کیسه صفرا انجام شده و وضعیت کبد چرب و سنگ کیسه صفرا مشخص شود.

۶ ماه بعد جراحی معمولا زیر نظر جراح معمولا قرص پنتوپرازول و کپسول کیسه صفرا قطع می شود ولی مولتی ویتامین مینرال و کلسیم سیترات باید ادامه یابد.

ویزیت ۹ ماه و یک سال بعد از جراحی

در این مدت بعد جراحی چاقی تقریبا اکثر اضافه وزن برطرف شده و شما به دوران ثبات وزن رسیده اید. کماکان باید برنامه تغذیه ای، الگوی غذایی و ورزش شما توسط جراح و متخصص تغذیه بررسی و اشکالات شما برطرف شود.

به شما زندگی و تولدی دوباره هدیه داده شده و باید برای حفظ آن کوشا باشید و سبک زندگی سالم خود را ادامه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت برای دکتر عطــاردی محفوظ می باشد | طراحی شده توسط دارکـــوب